250 fuglekasser i Brørup og Hovborg

Michelle McDonald, der er medlem af ”Vild i Vejen”, er vild med fugle. Hun sidder i bestyrelsen for Dansk Ornitologisk Forening (DOF) i Sydvestjylland. Her blev hun spurgt, om hun kunne finde en skole i Vejen Kommune, som ønskede være med til at lave 1000 redekasser sammen med andre elever i forskellige dele af landet til Naturvidenskabsfestivalen 2021.

Michelle bor i Hovborg, så det var naturligt at kontakte den lokale skole Holmeåskolen. Hendes nabo laver fuglekasser og insekthoteller på samlebånd, og hvis skolen ville være med til at lave 100 kasser, kunne der søges penge til projektet sammen med DOF. Da hun kontaktede Holmeåskolen ville de slet ikke være med til 100 kasser - de ville hellere gå sammen med Brørup skole og lave 250 redekasser!

Projektet fik 9.000 kr. fra Naturvidenskabsfestivalspuljen til 250 redekasser og 3 stære-stolper, hvorefter projektet gik i gang.

Børnene blev rigtigt glade for at lave noget med hænderne, ikke mindst da de hørte, hvor meget fuglene har brug for redepladser i det danske landskab. Uden gamle træer mangler fuglene redesteder og kan ikke opretholde deres population. Dødt ved er en del af den vilde natur, men fjernes ofte både i skovbrug, levende hegn, haver og parker.

Fuglekasseprojekt