Forretningsorden

Forretningsorden for Grønt Råd

Grundlag

Rådet er nedsat af Vejen Kommune. Rådet skal være sammensat således, at der er en afbalanceret repræsentation fra erhvervsorganisationer og natur- og friluftsorganisationer.

Rådets opgave er at være dialogforum, hvor emner af principiel karakter indenfor natur, miljø, friluftsliv, turisme og planlægning i det åbne land drøftes.

Rådet er et forum, som kan anvendes til dialog og debat om beskyttelsen, benyttelsen og udviklingen af kommunens natur og miljø.

Det Grønne Råd har ingen beslutnings-kompetence, men der er mulighed for, at kommunen kan sparre med Rådet omkring særlige problemstillinger.

Organisering

Det grønne råd nedsættes af Vejen Kommune, og sammensættes af repræsentanter fra lokale organisationer samt administration. Vejen Kommune, Teknik & Miljø er sekretariat for Rådet.

Rådet består af:

  • To medlemmer af Byrådet
  • En repræsentant og en suppleant fra hver af de lokale organisationer

Byrådet udpeger blandt sine medlemmer to repræsentanter, hvoraf den ene udpeges som formand. De to udpegede medlemmers valgperiode følger valgperioden for kommunale råd (genudpegning kan ske).

De enkelte interessegrupper udpeger en repræsentant og en suppleant i overensstemmelse med gruppens love og regler. Medlemmerne sørger selv for at gøre opmærksom på evt. ændringer i udpegningen.

Grønt Råd kan beslutte at optage andre foreninger i Grønt Råd, når organisationerne beskæftiger sig med et eller flere af de emner, der vedrører rådets arbejde. Byrådet orienteres igennem referat fra møderne, når nye organisationer optages eller organisationer træder ud af Grønt Råd.

Rådets aktuelle sammensætning offentliggøres på Vejen Kommunes hjemmeside.

Møder

Der afholdes normalt 3 møder om året. Møderne planlægges for et år ad gangen inden 1. januar. Formanden kan indkalde til ekstra møde efter behov.

Repræsentanter, der er forhindret i at deltage, sørger for at indkalde og informere suppleanten. Der må gerne deltage flere fra hver organisation til møderne. Af hensyn til forplejning meldes antallet til Teknik & Miljø inden mødet, såfremt der deltager mere end en person fra organisationen. Hvis der ikke deltager nogen fra en organisation meldes der afbud til Teknik & Miljø inden mødet.

Møderne er lukket for offentligheden. Efter aftale med formanden kan der deltage gæster i møder.

Dagsorden

Forslag til emner, der ønskes drøftet i Rådet, skal sendes til Teknik & Miljø i god tid og senest 3 uger før mødet.

Teknik & Miljø udsender så vidt muligt dagsorden til møder mindst 14 dage før mødet.

Referat

Der udarbejdes referat fra Rådets møder. Udkast til referat fremsendes til medlemmerne. Hvis medlemmerne har rettelser, bemærkninger eller tilføjelser til referatet, rettes der henvendelse til referenten inden 8 dage fra udsendelse af udkastet. Referatet sendes som orientering til Byrådet på E-mail.

Evaluering

Grønt Råds aktivitet evalueres hvert 4. år ved afslutningen af en valgperiode.

Tiltrådt af Grønt Råd den 20.04.2022

Godkendt af Byrådet den 28.06.2022