Hjem Borger Natur, miljø og affald Natur Vild Med Vilje Børn og biodiversitet 250 fuglekasser i Brørup og Hovborg

250 fuglekasser i Brørup og Hovborg

Som en del af Naturvidenskabsfestivalen 2021 blev der bygget 250 fuglekasser på Brørup Skole og Holmeåskolen i Hovborg

Michelle bor i Hovborg, så det var naturligt at kontakte den lokale skole Holmeåskolen. Hendes nabo laver fuglekasser og insekthoteller på samlebånd, og hvis skolen ville være med til at lave 100 kasser, kunne der søges penge til projektet sammen med DOF. Da hun kontaktede Holmeåskolen ville de slet ikke være med til 100 kasser - de ville hellere gå sammen med Brørup skole og lave 250 redekasser!

Projektet fik 9.000 kr. fra Naturvidenskabsfestivalspuljen til 250 redekasser og 3 stære-stolper, hvorefter projektet gik i gang.

Børnene blev rigtigt glade for at lave noget med hænderne, ikke mindst da de hørte, hvor meget fuglene har brug for redepladser i det danske landskab. Uden gamle træer mangler fuglene redesteder og kan ikke opretholde deres population. Dødt ved er en del af den vilde natur, men fjernes ofte både i skovbrug, levende hegn, haver og parker.

Inge Lise Møller Jensen

Teknik & Miljø