Hjem Borger Natur, miljø og affald Natur Naturprojekter Igangværende projekter Otteradet ulvefod - græsning i Kragelund Mose

Otteradet ulvefod - græsning i Kragelund Mose

Otteradet ulvefod er Vejen Kommunes ansvarsart, og den største bestand findes i Kragelund Mose ved Bække.

Kommunen har et samarbejde med lodsejerne i området, herunder Martin Sandager, om at forvalte mosen, så otteradet ulvefod og mange andre sjældne dyr og planter i mosen bevares.

Inden for et projektområde på 100 ha er der helårsafgræsning med kreaturer, Exmoor-ponyer og vandbøfler. I vinteren 2022 blev der igangsat et forsøg med brug af ungarske uldgrise i mosen. Forsøget kører i perioden 2022-2026 og bliver fulgt tæt af forskere for at se, hvilken effekten grisene har på mosen. Projektgruppen består af Vejen Kommune, Kragelund Mose ApS, SEGES og Aarhus Universitet. Projektet er støttet af 15. Juni Fonden, mens Den Danske Naturfond har støttet opsætning af hegnet.

Kragelund Mose

Tag med Martin på tur i Kragelund Mose og se hvordan kreaturer, exmoor ponyer, vandbøfler og ungarske uldgrise har skabt et unikt naturområde.

Film om Kragelund Mose

Inge Lise Møller Jensen