Kravsspecifikationer vedr. sundt frokostmåltid i daginstitutioner i Vejen Kommune for perioden 2025-2026

Følgende kravsspecifikationer vedrører levering af frokostmåltid til 3-6-årige børn i dagtilbud i Vejen Kommune. Kravene er gældende for perioden 01.01.2025 – 31.12.2026.

Kravsspecifikationer omfatter alene frokostmåltid.

Lovgivning og myndighed

Lovgivning

Leverandør skal leve op til den til enhver tid gældende lovgivning på området, herunder fødevarelovgivning.

Fødevarestyrelsens anbefalinger

Frokostmåltidet skal leve op til Fødevarestyrelsens anbefalinger for sund frokost til børnehavebørn i daginstitutioner jf. De officielle kostråd

Leverandør skal løbende holde sig orienteret om anbefalinger ift. ernæring til aldersgruppen.

Hygiejne

Krav om levnedsmiddelhygiejne, egenkontrol og lovkrav på området til køretøjer ift. levering skal overholdes.

Sammensætning af menu

Frokostmåltidet sammensættes af en ernæringsfaglig medarbejder hos leverandør fx ernæringsassistent.

Frokostmåltidet skal være tilpasset børn i alderen 3-6 år både i mængde og sammensætning.

Indhold i frokostmåltid

Maden laves med udgangspunkt i:

• de officielle kostråd, hvor der også er fokus på klima
  • dansk madkultur, men med retter fra verdenslande
  • sæsonens råvarer så der er en naturlig variation hen over et år
  • økologiske råvarer i det omfang det er muligt fx mejeriprodukter og frugt og grønt.

Hensyn til kostpræferencer

Maden skal kunne omfavne forskellige behov, og der skal i menuen tages højde for fx allergener samt kulturelle og religiøse kostpræferencer. Der skal dermed være noget, som alle børn kan spise.

Variation i retter

Maden kan bestå af fx brød, pålæg, sandwich, grøntsagsstave mm.

Hvis lun mad er en del af konceptet, skal forældretaksten kunne dække udgifter til mad og timer til en medarbejder til at håndtere og klargøre frokostmåltidet.

Når huset skal på udflugt

Det skal være muligt at bestille udflugts-venlig mad, som kan tages med når børnene skal på udflugt.

Særlige menuer op til helligdage

Skal tilgodeses i menuplaner.

Portionsstørrelser

Skal følge de vejledende portionsstørrelser ifm. de officielle kostråd

Menuplaner

Leverandør udarbejder og sender menuplan for minimum 14 dage ad gangen.

Menuplanen skal indeholde billeder af måltidet som en del af formidlingen til forældre.

Beskrivelse af måltider

Med menuplanen skal der følge en beskrivelse af måltidet herunder en let forståelig tilberedningsmanual til de måltider, der kræver dette.

Kontakt til leverandør

Det skal være muligt at kontakte leverandør telefonisk inden for normal åbningstid (kl. 8.00-15.00).

Leverandør skal udpege en kontaktperson, så personalet let og hurtigt kan komme i kontakt ved behov.

Maks. 760 kr. pr. barn pr. måned.

Taksten skal dække udgifter til mad og tilberedning.

Bestilling, levering og modtagning

Bestilling

Bestilling af frokost skal ske i et enkelt og brugervenligt system.

Leverandør skal introducere relevante medarbejdere til hvorledes bestilling foretages.

Det skal være muligt at justere antal kuverter på ugebasis, da antal børn varierer hen over et år. Det samme gælder ferieperioder hvor der vil være færre børn. Dette er også af hensyn til at reducere madspild.

I uger med behovspasning tilbydes der ikke frokostordning uanset om behovspasning finder sted i et hus der har tilsluttet sig frokostmåltid.

Levering

Leverandør skal kunne levere mad i hele Vejen Kommune til de institutioner der er omfattet af aftalen.

Der leveres mad 1-2 gange i løbet af ugens fem hverdage i daginstitutionens åbningstid og aftales med leverandør.

Maden leveres dagen inden den skal anvendes for at tage højde for evt. forsinkelser hos leverandør. Dvs. den mad der skal serveres torsdag skal leveres onsdag.

Maden er pakket i kontrolleret atmosfære ift. at sikre høj fødevaresikkerhed.

Modtagning

Leverandør bærer maden ind i institutionens køkken og leverandør sikrer, at maden modtages af personale.

Transport

Køretøj der anvendes til levering af mad må ikke anvendes til andet end udbringning af fødevarer.

Leverandør skal sikre, at lovkrav til minimum- og maksimum temperaturer overholdes under transport.

Daginstitutions køkken

Daginstitutionens køkken registreres som Fødevarevirksomhed hos Fødevarestyrelsen.

Maden skal være forarbejdet så maden kan klargøres med almindelige køkkenfaciliteter.

Leverandør tydeliggør hvilken kapacitet der skal være fx ift. kølekapacitet, opvask, ovn mm.

Louise Jensen

Børn, PPU & Sundhedspleje