Skip til hoved indholdet

Huslejenævn

Huslejenævnet træffer afgørelser i tvister (uenigheder) mellem lejer og udlejer i private udlejningsejendomme.

Opret en sag til Huslejenævnet

Er der tale om en almennyttig bolig, se Beboerklagenævnet

Medlemmer af huslejenævnet er:

Bent Pedersen (formand)
Marianne Petersen (lejerrepræsentant)
Lars Jensen (udlejerrepræsentant)

Hvilke sager behandler Huslejenævnet?

  • boligens stand ved indflytning
  • huslejens størrelse
  • varsling af lejeforhøjelse og opsigelse
  • vedligeholdelse af det lejede
  • istandsættelse ved fraflytning
  • tilbagebetaling af depositum
  • forbrugsregnskaber
  • betaling til fællesantenner
  • overtrædelser af husorden

Huslejenævnet tager ikke stilling til opsigelser.

Læs mere om Huslejenævnet

For at være neutral i en sag giver Huslejenævnet ikke råd og vejledning. Dog giver nævnets sekretariat vejledning om hvilke typer sager der kan indbringes samt hvordan.

Ønsker du råd og vejledning kan du f.eks. henvende dig til 

  • Lejer eller udlejer organisationer.
  • Advokat
  • Gratis retshjælp

En sag til Huslejenævnet skal ske skriftligt via indberetnings formularen øverst på siden, og der skal vedlægges følgende:

  • Sagsindbringelse, med oplysninger om lejemålets adresse, oplysninger på modparten samt beskrivelse af hvad Huslejenævnet skal tage stilling til.
  • Lejekontrakt

samt alt efter tvistens emne:

  • Opsigelse
  • Indflytningsrapport
  • Fraflytningsrapport
  • Dokumentation for indkaldelse til fraflytningssyn
  • Flytteopgørelse
  • Forbrugsregnskaber
  • Rykker
  • Indsigelser
  • Diverse korrespondancer 
  • Evt. fuldmagt

Hvis der vedlægges fotomateriale bedes disse begrænset til max. 20 stk., samt sendes som jpg-fil eller pdf-fil.

Opret en sag til Huslejenævnet

Send Digital Post til Huslejenævnet, hvis du er borger

Send Digital Post til Huslejenævnet, hvis du er virksomhed

Der skal betales et gebyr for at Huslejenævnet behandler sagen.

Pr. 1. januar 2024 er gebyret for at få en sag behandlet i Huslejenævnet på 357 kr.

Beløbet indbetales til Danske Bank Reg. nr. 4394 kontonr. 3737 588777.

Huslejenævnet starter først sin behandling af sagen når gebyret er indbetalt.

Gebyr for sag i huslejenævnet i 2025 er 361 kr.

Den skriftlige klage sendes inden en uge til modparten til udtalelse (partshøring). Modparten får 14 dages frist, men kan søge om frist forlængelse. Modpartens høringssvar sendes til klager til udtalelse (partshøring) med en frist på en uge. Dette fortsætter indtil sagen er ordentlig oplyst og der ikke fremkommer nye oplysninger. Nogle gange foretager Huslejenævnet besigtigelse af lejemålet, hvor begge parter får mulighed for at deltage. Herefter behandler nævnet sagen og træffer afgørelse på et møde. Efterfølgende får begge parter en skriftlig afgørelse.

OBS alt korrespondance fra nævnet bliver sendt til dig med Digital Post.

Hvis lejer får fuld medhold i sagen, skal udlejer betale et gebyr til Huslejenævnet. (OBS. det er kun udlejer, der skal betale gebyr)

Pr. 1. januar 2024 er gebyret 6.827 kr.

Pr. 1. januar 2025 er gebyret 6.896 kr.

Normtal til grundlag ved beregningen af omkostningsbestemt leje m.v., jfr. Lov om midlertidig regulering af boligforholdene kap. II.

  • Administration uden dokumentation - 3.750 kr.
  • Vicevært uden dokumentation - 2.650 kr.

Normtal for 2025

  • Administration uden dokumentation - 3.800 kr.
  • Vicevært uden dokumentation - 2.675 kr.

Huslejenævnets afgørelse kan af begge  parter indbringes for Boligretten i Esbjerg inden 4 uger efter modtagelsen af huslejenævnets afgørelse. 

Hvis du er ny udlejer og kun udlejer et lejemål, kan du få Huslejenævnets forhåndsgodkendelse af huslejens størrelse. Men det skal være inden, du har fået en lejer, har lavet lejekontrakt og lejer er flyttet ind. Afgørelsen kræver nævnets besigtigelse af lejemålet, så du skal rejse sagen i god tid inden udlejningen.

Dog skal der betales et gebyr. Pr. 1. januar 2024 er gebyret 596 kr.

Pr. 1. januar 2025 er gebyret 602 kr.

Sag til Huslejenævnet

Opret en sag til Huslejenævnet.

Hvis du ikke står på lejekontrakten, men fx hjælper et familiemedlem eller en ven, skal der være en underskrevet fuldmagt.

Huslejenævnet

Sekretariat & Borgerservice

Ring til os

Bemærk

Når du sender Digital Post til os, bliver du bedt om at bruge MitID. På den måde bliver beskeden sendt sikkert, og du kan skrive dine personlige oplysninger, f.eks. dit CPR-nummer.

Denne side er printet den 26-12-2024 15.16

Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.

Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.

Hold dig opdateret om Vejen Kommune

Vejen Kommune
Rådhuspassagen 3
6600 Vejen


CVR-nummer 29189838

Genveje