Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Bolig, byggeri og flytning Bolig Husleje- og beboerklagenævn Beboerklagenævn

Beboerklagenævn

Beboerklagenævnet træffer afgørelser i tvister (uenigheder) mellem lejer og boligorganisationer.

Er der tale om en privat udlejningsejendom, se Huslejenævnet

Medlemmer af Beboerklagenævnet

Bent Pedersen (formand)
Britta Knudsen (udlejerrepræsentant)
Marianne Petersen (lejerrepræsentant)

Hvilke sager behandler Beboerklagenævnet?

  • boligens stand ved indflytning
  • vedligeholdelse af det lejede
  • færdiggørelse af arbejder
  • installationer i og forbedring af det lejede
  • formalia i forbindelse med varsling af lejeforhøjelser
  • forbrugsregnskaber
  • betaling til fællesantenner
  • bytte, fremleje og fortsættelse af lejemålet
  • husordensovertrædelser
  • istandsættelse af det lejede ved fraflytning
  • tilbagebetaling af indskud eller depositum
  • lovlighed af beslutninger, truffet af beboerdemokratiet
  • afslag på anvisning af en ledig lejlighed.

Læs mere om Beboerklagenævnet

For at være neutral i en sag giver Beboerklagenævnet ikke råd og vejledning. Dog giver nævnets sekretariat vejledning om, hvilke type sager der kan indbringes samt hvordan.

Ønsker du råd og vejledning kan du f.eks. henvende dig til:

  • Lejer og udlejer organisationer.
  • Advokat.
  • Gratis retshjælp

En sag til Beboerklagenævnet skal ske skriftligt via Digital Post, og der skal vedlægges følgende:

  • Sagsindbringelse, med oplysninger om lejemålets adresse, oplysninger på modparten samt beskrivelse af hvad nævnet skal tage stilling til.
  • Lejekontrakt

Samt alt efter tvistens emne:

  • Opsigelse
  • Indflytningsrapport
  • Fraflytningsrapport
  • Dokumentation for indkaldelse til fraflytningssyn
  • Flytteopgørelse
  • Forbrugsregnskaber
  • Klager over husordensovertrædelser
  • Advarsler over husordensovertrædelser
  • Rykker
  • Indsigelser
  • Diverse korrespondancer
  • Evt. fuldmagt

Hvis der vedlægges fotomateriale bedes disse begrænset til max. 20 stk., samt sendes som jpg-fil eller pdf-fil.

Send Digital Post til Beboerklagenævnet, hvis du er borger

Send Digital Post til Beboerklagenævnet, hvis du er virksomhed

 

Der skal betales et gebyr før Beboerklagenævnet behandler en sag.

pr. 1. januar 2024 er gebyret på 167 kr. 

Beløbet indbetales til Danske Bank reg. nr. 4394 kontonr. 3737 588777.

Beboerklagenævnet starter først sin sagsbehandling når gebyret er indbetalt.

Den skriftlige klage sendes inden en uge til modparten til udtalelse(partshøring). Modparten får 14 dages frist, men kan søge om frist forlængelse. Modpartens høringssvar sendes til klager til udtalelse(partshøring) med en frist på en uge. Dette fortsætter indtil sagen er ordentlig oplyst og der ikke fremkommer nye oplysninger. Herefter behandler Nævnet sagen og træffer afgørelse på et møde. Efterfølgende får begge parter en skriftlig afgørelse.

OBS: alt korrespondance fra Nævnet bliver sendt til dig med Digital Post.

Beboerklagenævnets afgørelse kan af begge parter indbringes for Boligretten i Esbjerg inden 4 uger efter modtagelsen af Beboerklagenævnets afgørelse.

Beboerklagenævnet

Sekretariat & Borgerservice

Ring til os

Bemærk

Når du sender Digital Post til os, bliver du bedt om at bruge MitID. På den måde bliver beskeden sendt sikkert, og du kan skrive dine personlige oplysninger, f.eks. dit CPR-nummer.

Denne side er printet den 02-07-2024 23.35

Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.

Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.

Hold dig opdateret om Vejen Kommune

Vejen Kommune
Rådhuspassagen 3
6600  Vejen