Skip til hoved indholdet

Hjælpemidler og forbrugsgoder

Du eller dit barn med et varigt fysisk eller psykisk handicap kan blive aflastet i hverdagen med hjælpemidler.

Ansøg om hjælpemidler Ansøg om hjælpemidler (skema til print)

Der findes mere end 60.000 forskellige typer hjælpemidler. Det kan fx være en rollator, en kørestol, et gangstativ eller et forhøjet toiletsæde.

Kommunen skal yde støtte til et hjælpemiddel, hvis hjælpemidlet i væsentlig grad:

  • kan afhjælpe de varige følger af din nedsatte funktionsevne
  • kan lette dagligdagen i dit hjem

Du skal søge kommunen og afvente en afgørelse, inden du køber, og du kan få støtte til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel. Ønsker du et dyrere hjælpemiddel, skal du selv betale den ekstra udgift.

Du skal ikke betale for at låne hjælpemidlet af kommunen. Din egen økonomi har ikke indflydelse på, om du kan få hjælpemidler, eller hvor meget du kan få i tilskud.

Mere om hjælpemidler og forbrugsgoder

Har du behov for hjælpemidler til dit privatliv, eller som du skal bruge både i privatlivet og på arbejdspladsen, skal du søge hos kommunen. 

De oplysninger, du giver i din ansøgning, bliver brugt af kommunen til at afgøre din sag.

Obligatorisk selvbetjening

Du skal bruge den digitale selvbetjening, når du søger om et hjælpemiddel. 

Kommunen kan hjælpe dig med computer og rådgivning til at betjene dig selv digitalt. Når særlige forhold gør, at du ikke kan søge digitalt, skal du kontakte kommunen. Det kan eksempelvis være sprogvanskeligheder, handicap og manglende digitale kompetencer.

Ansøger du som partsrepræsentant på vegne af en anden, og kan du ikke bruge den digitale selvbetjening, skal du kontakte kommunen.

Du skal forklare, hvordan hjælpemidlet kan kompensere for din eller dit barns nedsatte funktionsevne. Hvis det er første gang, du søger, eller din funktionsevne har ændret sig, skal kommunen have aktuelle oplysninger fra sygehuset eller din læge.

Hver enkelt kommune har selvstændigt fastlagt de tilbud, der er til rådighed for borgerne i kommunen. Det kaldes kommunens serviceniveau. I praksis betyder det, at ydelser og tilbud varierer fra kommune til kommune.

Sektoransvar

Som grundregel er det den sektor, som har ansvaret for en ydelse, der også har ansvaret for at ydelsen er tilgængelig for borgere med nedsat funktionsevne. Det kaldes sektoransvarlighedsprincippet.

Skal du bruge hjælpemidler på dit uddannelsessted, skal du kontakte uddannelsesstedet. Gerne i god tid inden skoleåret begynder, eller det er semesterstart.

Kontakt jobcentret, hvis du skal bruge hjælpemidler på din arbejdsplads.

Skrevet af Social- og  Boligministeriet

Fabriksvej 9a, 6650 Brørup. 

Vejen Kommune tilbyder rådgivning om teknologi og hjælpemidler. Et tilbud om hurtig sagsbehandling på ansøgning om standard hjælpemidler, eller du kan få råd og vejledning i hvilke ting du selv kan købe for at gøre din hverdag lettere. Her kan du f.eks. søge om 

  • Badebænk
  • Strømpepåtager
  • Rollator 

Her er der åbent for fremmøde torsdag kl. 13.00-16.30.

Fabriksvej 9a, 6650 Brørup. 

Hjælpemiddelservice er vores hjælpemiddeldepot, som leverer hjælpemidlerne til alle borgere i Vejen Kommune.
Ved Hjælpemiddelservice har du mulighed for selv at afhente dit bevilgede hjælpemiddel eller få det repareret.

Telefon: 79 96 64 24
Mandag - fredag kl. 08.00-15.00

Lovgrundlag - hjælpemidler

Serviceloven

Hjælpemiddelteamet

Ældre & Rehabilitering

Ring til os

Bemærk

Når du sender Digital Post til os, bliver du bedt om at bruge MitID. På den måde bliver beskeden sendt sikkert, og du kan skrive dine personlige oplysninger, f.eks. dit CPR-nummer.

Denne side er printet den 30-12-2024 03.54

Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.

Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.

Hold dig opdateret om Vejen Kommune

Vejen Kommune
Rådhuspassagen 3
6600 Vejen


CVR-nummer 29189838

Genveje