Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Regulativ for husholdningsaffald

Affaldsregulativerne beskriver de regler Vejen Kommune har fastlagt for håndteringen af affald og brugen af de kommunale affaldsordninger.

Regulativet er vedtaget d. 26-08-2025 og er trådt i kraft d. 29-08-2025

§ 1 Formål

Formålet med dette regulativ er at fastsætte regler for håndtering af husholdningsaffald fra alle borgere og grundejere i Vejen Kommune med henblik på at forebygge forurening, uhygiejniske forhold for miljø og mennesker og begrænse ressourceanvendelsen ved at fremme genanvendelse af affald.

Formålet er endvidere efter miljøbeskyttelsesloven at fastsætte regler om de kommunale affaldsordningers omfang og tilrettelæggelse m.v. med henblik på at etablere og skabe rammerne for velfungerende kommunale ordninger, herunder normere de praktiske forhold i forbindelse med afviklingen af affaldsindsamlingen og -håndteringen.

§ 2 Lovgrundlag

Regulativet er udarbejdet i henhold til gældende miljølovgivning, herunder navnlig:

Lov om miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven).

Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr (elektronikaffaldsbekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer (batteribekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om visse krav til emballager (emballagebekendtgørelsen).

§ 3 Definitioner

De definitioner, der anvendes i dette regulativ, svarer til de definitioner, der fremgår af det til enhver tid gældende lovgrundlag.

Affaldshierarkiet: Den kommunale affaldshåndtering skal ske i overensstemmelse med følgende affaldshierarki, jf. Affaldsbekendtgørelsen:

  1. Forberedelse med henblik på genbrug
  2. Genanvendelse
  3. Anden nyttiggørelse (forbrænding)
  4. Bortskaffelse (deponering)

Bringeordning: En ordning, hvor den enkelte husstand selv afleverer affaldet ved indsamlingssteder, som beskrevet i dette regulativ.

Genanvendeligt affald: Affald, som er egnet til genanvendelse, og som efter lovgivningen skal genanvendes.

Grundejer: Ved en grundejer forstås den, der ifølge tingbogen har adkomst til ejendommen eller den ubebyggede grund. I en ejendom med andelsboliger eller ejerlejligheder anses andelsboligforeningen eller ejerforeningen, som grundejer efter dette regulativ.

Henteordning: En ordning, hvor affaldet hentes hos den enkelte husstand.

Husholdningsaffald: Husholdningsaffald, som er frembragt af husholdninger.

Husstand: Ved husstande forstås alle boliger. En husstand defineres som en enhed, der omfatter samtlige personer på samme adresse uanset familiemæssige tilknytningsforhold.

Husstandsindsamling: Indsamling af affald via faste beholdere placeret ved en-familieboliger i byen eller på landet.

Husstandsnær indsamling: Indsamling af affald fra flere boliger, hvor beholderne enten er placeret i umiddelbar nærhed af etageboliger og tætte bykerner (inkl. kædehuse/rækkehuse/tæt- lav bebyggelse) eller i rimelig gåafstand fra sommerhusområder og kolonihaver.

Indsamlingsmateriel (beholdere): Materiel til midlertidig opbevaring af affald. Indsamlingsmateriellet kan være placeret på husstandens matrikel eller husstandsnært (henteordning) eller ikke-husstandsnært (bringeordning). For henteordninger anvendes fast indsamlingsmateriel, f.eks. beholdere, containere eller nedgravede løsninger. For indsamling af f.eks. batterier, småt elektronikaffald og andet farligt affald, kan der være særlige behov, hvorfor indsamling kan ske ved at anvende børnesikrede miljøkasser eller aflåste miljøskabe. I dette regulativ anvendes begrebet ”beholdere” for alle typer indsamlingsmateriel.

Madaffald: Alle fødevarer som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002, der er blevet til affald.

Renovatør: Betegnelse for enten renovationsmedarbejder eller en virksomhed, som transporterer eller indsamler affald.

Restaffald: Affald, som ikke er omfattet af andre indsamlings- eller anvisningsordninger, dvs. affald, som ikke egner sig til genbrug eller genanvendelse, ikke er farligt, ikke er deponeringsegnet eller ikke er omfattet af en ordning med producentansvar.

Standplads: Pladsen, hvor beholderen er placeret på grunden. Denne plads skal overholde Arbejdstilsynets krav til adgangsveje.

Takstblad: Takster, bidrag og gebyrer for Vejen Kommunes affaldshåndtering, som er udarbejdet iht. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets Bekendtgørelse om affaldsregulativer, - gebyrer og - aktører m.v.

§ 4 Gebyrer

Kommunalbestyrelsen fastsætter gebyrer i henhold til miljøbeskyttelsesloven samt affaldsaktørbekendtgørelsen.

Kommunalbestyrelsen vedtager efter affaldsaktørbekendtgørelsen én gang årligt et gebyrblad, der angiver størrelsen på ovennævnte gebyrer. Gebyrbladet er tilgængeligt på Vejen Kommunes hjemmeside.

§ 5 Klage m.v.

Kommunalbestyrelsens afgørelser efter regulativet kan i henhold til affaldsaktørbekendtgørelsen ikke påklages til anden administrativ myndighed.

Ankestyrelsen kan som led i det kommunale og regionale tilsyn behandle spørgsmål om, hvorvidt kommunen overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentligt myndigheder, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i medfør af denne lovgivning. Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.

§ 6 Overtrædelse og straf

Overtrædelse af regulativet straffes efter affaldsaktørbekendtgørelsen med bøde.

Efter affaldsaktørbekendtgørelsen kan straffen stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er:

1. voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller

2. opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.

§ 7 Bemyndigelse

Kommunalbestyrelsen har bemyndiget Udvalget for teknik og miljø til at træffe afgørelser efter dette regulativ.

§ 8 Ikrafttrædelse

Regulativet træder i kraft den 29-08-2025.

Samtidig med ikrafttrædelsen af dette regulativ ophæves følgende:

Regulativ for husholdningsaffald for Vejen Kommune, godkendt 15-12-2022.

Således vedtaget af kommunalbestyrelsen den 26-08-2025.

Borgmester Frank Schmidt Hansen Kommunaldirektør Thomas Reintoft

§ 9 Tilmelding/afmelding

Til- og afmelding foretages til kommunalbestyrelsen.

Til- og framelding

Alle ejendomme med boligenheder i Vejen Kommune skal være tilmeldt ordning for husholdningsaffald samt ordning for genbrugspladserne. Der opkræves gebyr pr. boligenhed. For mad- og restaffald opkræves dog gebyr pr. indsamlingsmateriel (beholder).

Tilmelding vedrørende afhentning af husholdningsaffald, herunder regulering af beholderkapaciteten, sker ved henvendelse til Vejen Kommune mindst 14 dage før forventet levering.

Afmelding kan kun ske, hvis særlige forhold gør sig gældende og kun med Vejen Kommunes godkendelse.

Der opkræves et gebyr i forbindelse med ombytning af beholdere m.m. samt administrationsgebyr for visse ydelser. Der henvises til Vejen Kommunes hjemmeside for priser for affaldshåndtering.

Der kan opkræves gebyr for gentagne fejlsorteringer.

Fritagelse

Alle ejendomme med boligenheder i Vejen Kommune har pligt til at være tilmeldt den kommunale ordning for husholdningsaffald samt ordning for genbrugspladserne.

Vejen Kommune kan, indenfor lovgivningens rammer, meddele fritagelse for bestemmelserne i dette regulativ.

Vejen Kommune kan efter forudgående skriftlig ansøgning fra grundejeren fritage ejendomme for deltagelse i ordningen for husholdningsaffald.

Fritagelse gives ikke med tilbagevirkende kraft.

Ejendomme, hvor der meddeles fritagelse for deltagelse i ordningen for husholdningsaffald, kan fritages for betaling af henteordningerne.

En fritagelse bortfalder, hvis der sker ændring i forudsætningerne, eller hvis den misbruges.

Det påhviler grundejere at underrette Vejen Kommune, når der sker ændringer i forudsætningerne for fritagelsen.

Genbrugspladsordningen kan ikke afmeldes på en ejendom, der omfatter bebyggelse til beboelse og så længe der er bygninger på ejendommen.

Ved fritagelse fra henteordninger for rest- og genanvendeligt affald hjemtager Vejen Kommune alle beholdere, der er stillet til rådighed på ejendommen.

Der opkræves et gebyr i forbindelse med hjemtagning af beholdere i henhold til gældende takstblad.

Forudsætninger for en velfungerende og funktionel affaldsordning

Grundejere og borgere skal anbringe beholderne på en fast plads (standplads). For at det kan være en velfungerende og funktionel ordning kræver det, at adgangsvejen er i orden. Der må f.eks. ikke være huller, græs, grus og ujævnheder, og beholderne skal placeres på en standplads med fast underlag (listen er ikke udtømmende).

Hvis ovenstående ikke er opfyldt, er det ikke en velfungerende og funktionel ordning, og det påhviler derfor grundejere og borgere at bringe beholderne til nærmeste offentlige kørevej inden tømning.

Kommunalbestyrelsen har mulighed for at oprette et særgebyr, som kan opkræves hos de grundejere der ikke vil eller har mulighed for at sørge for at ovenstående krav til adgangsvej og standplads bliver opfyldt.

Yderligere informationer vedrørende adgangsvej og standplads kan findes på Vejen Kommunes hjemmeside.

§ 10 Ordning for madaffald

§10.1 Hvad er madaffald

Madaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

§10.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§10.3 Beskrivelse af ordningen

Madaffaldsordningen er en indsamlingsordning, etableret som en henteordning.

Er der behov for flere poser gælder følgende for rekvirering af flere poser:

Ved husstandsindsamling bindes en madaffaldspose på håndtaget af beholderen for mad-/restaffald. Transportøren vil efterfølgende lægge en rulle poser på beholderen.

Ved husstandsnær indsamling skal udlevering af poser aftales med Vejen Kommune.

De udleverede poser må kun bruges til opsamling af madaffald.

Der skal bindes knude på poserne, inden de lægges i beholderen for madaffald.

Borgeren og grundejeren kan kompostere den vegetabilske del af madaffald på ejendommen, hvor husholdningen er beliggende.

Kompostering på egen matrikel medfører ikke reduktion i renovationsgebyr.

Der må ikke benyttes køkkenkværn i afløbsinstallationer til at bortskaffe affald med spildevandet.

§10.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til madaffald.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det påhviler desuden borgere og grundejeren at efterkomme de bestemmelser, som kommunalbestyrelsen træffer til sikring af beholdere.

Beholdere, som bortkommer, eller som beskadiges af andre årsager end almindeligt brug og slitage, herunder ved brand, hærværk eller misbrug, erstattes af borgeren og grundejeren.

§10.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder eller ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§10.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere/borgere skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads).

For at det kan være en velfungerende og funktionel ordning, kræver det, at standpladsen er i orden. Beholderne skal placeres på en standplads med fast underlag (listen er ikke udtømmende).

Er ovenstående ikke opfyldt, er det ikke en velfungerende og funktionel ordning, og det påhviler derfor grundejere og borgere at bringe beholderne til nærmeste offentlige kørevej.

Kommunalbestyrelsen har mulighed for at opkræve et særgebyr, som kan opkræves hos de grundejere, som ikke vil eller har mulighed for at sørge for, at ovenstående krav til standplads bliver opfyldt.

Yderligere informationer vedrørende standplads kan findes på Vejen Kommunes hjemmeside.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal placeres med håndtaget udad. Beholderne må ikke overfyldes (låget skal kunne lukkes).

Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 5:30 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted, hvis ovenstående er opfyldt.

Hvis kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste,

ryddede vej.

4-hjulede containere efterlades med hjulene låst. 2-hjulede beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

§10.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt og affaldet ikke klemmes fast i beholderen. Såfremt beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

Madaffald kommes i udleverede poser, som lukkes med en knude, inden de lægges i beholderen.

§10.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

Hvis beholdere ikke renholdes forsvarligt, kan Vejen Kommune lade det ske for grundejerens regning.

§10.9 Afhentning af madaffald

Vejen Kommune har 14. dages tømning med ugetømning som tilvalg.

For fritidsboliger (sommerhuse, kolonihaver o.l.) gælder, at disse kan tømmes ugentligt i ugerne 27-32 og 14-dages tømning resten af året. Der anvendes samme enhedspriser for disse tømninger som for helårsbeboelse med 14. dages tømninger.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 5.30-17.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger
Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag. Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og -tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes Facebook-side eller i affaldsappen AffaldsVejen. Annoncering sker også i den lokale avis.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser. Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§ 11 Ordning for papiraffald

§11.1 Hvad er papiraffald

Papiraffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

Papiraffald omfatter rent og tørt papir, som f.eks. aviser, reklamer og kontorpapir.

Papiraffaldet må ikke indeholde uønskede stoffer og materialer, som giver problemer i genanvendelse, f.eks. vådt og snavset papir og plastbelagt papir.

§11.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§11.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for papiraffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§11.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til papiraffald.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Det påhviler desuden borgeren og grundejeren at efterkomme de bestemmelser, som kommunalbestyrelsen træffer til sikring af beholdere.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside, hvilke beholdere der kan benyttes.

§11.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§11.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere/borgere skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads).

For at det kan være en velfungerende og funktionel ordning, kræver det, at standpladsen er i orden. Beholderne skal placeres på en standplads med fast underlag (listen er ikke udtømmende).

Er ovenstående ikke opfyldt, er det ikke en velfungerende og funktionel ordning, og det påhviler derfor grundejere og borgere at bringe beholderne til nærmeste offentlige kørevej.

Kommunalbestyrelsen har mulighed for at opkræve et særgebyr, som kan opkræves hos de grundejere, som ikke vil eller har mulighed for at sørge for, at ovenstående krav til standplads bliver opfyldt. Yderligere informationer vedr. standplads kan findes på Vejen Kommunes

hjemmeside.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal placeres med håndtaget udad. Beholderne må ikke overfyldes (låget skal kunne lukkes).

Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 7:00 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted, hvis ovenstående er opfyldt.

Hvis kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.

4-hjulede containere efterlades med hjulene låst. 2-hjulede beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

§11.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholderen må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

Hvis beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

§11.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere af renholde beholdere.

§11.9 Afhentning af papiraffald

Papiraffald hentes som udgangspunkt hver 4. uge i fast ruteindsamling. Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Vejen Kommune for samlede bebyggelser (som f.eks. boligforeninger, klyngehuse og hytteområder) efter konkret vurdering bestemme, at beholdere til genbrugsmaterialer skal tømmes efter anden frekvens.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 07.00-18.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid. Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening, via appen AffaldsVejen eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger

Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag. Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og -tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes Facebook-side eller i affaldsappen AffaldsVejen. Annoncering sker også i den lokale ugeavis.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser. Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§11.10 Øvrige ordninger

Papiraffald kan desuden afleveres på kommunens genbrugspladser.

§ 12 Ordning for papaffald

§12.1 Hvad er papaffald

Papaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

Papaffald omfatter rent og tørt pap, som f.eks. papkasser, karton fra emballage, paprør fra køkken- og toiletruller.

Papaffaldet må ikke indeholde uønskede stoffer eller materialer, der giver problemer i genanvendelsen, f.eks. flamingo eller vådt pap.

Pap, der er for stort til at være i genbrugsbeholderen, skal afleveres på genbrugspladsen i henhold til § 21 Ordning for genbrugspladserne.

§12.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§12.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for papaffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§12.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til papaffald.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside, hvilke beholdere der kan benyttes.

§12.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§12.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere/borgere skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads).

For at det kan være en velfungerende og funktionel ordning, kræver det, at standpladsen er i orden. Beholderne skal placeres på en standplads med fast underlag (listen er ikke udtømmende).

Er ovenstående ikke opfyldt, er det ikke en velfungerende og funktionel ordning, og det påhviler derfor grundejere og borgere at bringe beholderne til nærmeste offentlige kørevej.

Kommunalbestyrelsen har mulighed for at opkræve et særgebyr, som kan opkræves hos de grundejere, som ikke vil eller har mulighed for at sørge for, at ovenstående krav til standplads bliver opfyldt.

Yderligere informationer vedr. standplads kan findes på Vejen Kommunes hjemmeside.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal placeres med håndtaget udad. Beholderne må ikke overfyldes (låget skal kunne lukkes).

Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 7:00 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted, hvis ovenstående er opfyldt.

Hvis kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.

4-hjulede containere efterlades med hjulene låst. 2-hjulede beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

§12.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

Hvis beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

§12.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

§12.9 Afhentning af papaffald

Papaffald hentes som udgangspunkt hver 4. uge i fast ruteindsamling. Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Vejen Kommune for samlede bebyggelser (som f.eks. boligforeninger, klyngehuse og hytteområder) efter konkret vurdering bestemme, at beholdere til genbrugsmaterialer skal tømmes efter anden frekvens.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 07.00-18.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening, via appen AffaldsVejen eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger

Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag.

Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og -tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes Facebook-side eller i appen AffaldsVejen. Annoncering sker også i den lokale ugeavis.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser. Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§12.10 Øvrige ordninger

Papaffald kan desuden afleveres på Vejen Kommunes genbrugspladser.

§ 13 Ordning for glasaffald

§13.1 Hvad er glasaffald

Glasaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

Glasaffald omfatter glas, der er tømt og skrabet rent for mad- eller drikkevarer, f.eks. konservesglas og vinflasker samt almindelige drikkeglas, herunder glasskår fra nævnte.

Glasaffald omfatter ikke særlige glastyper, der kan give problemer i genanvendelsen, f.eks. keramik, porcelæn, ildfaste fade, planglas fra vinduer samt spejle.

§13.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§13.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for glasaffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§13.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til glasaffald.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside hvilke beholdere, der kan benyttes.

§13.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§13.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere/borgere skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads).

For at det kan være en velfungerende og funktionel ordning, kræver det, at standpladsen er i orden. Beholderne skal placeres på en standplads med fast underlag (listen er ikke udtømmende).

Er ovenstående ikke opfyldt, er det ikke en velfungerende og funktionel ordning, og det påhviler derfor grundejere og borgere at bringe beholderne til nærmeste offentlige kørevej.

Kommunalbestyrelsen har mulighed for at opkræve et særgebyr, som kan opkræves hos de grundejere, som ikke vil eller har mulighed for at sørge for, at ovenstående krav til standplads bliver opfyldt.

Yderligere informationer vedr. standplads kan findes på Vejen Kommunes hjemmeside.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal placeres med håndtaget udad. Beholderne må ikke overfyldes (låget skal kunne lukkes).

Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 7:00 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted, hvis ovenstående er opfyldt.

Hvis kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.

4-hjulede containere efterlades med hjulene låst. 2-hjulede beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

§13.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

Hvis beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

§13.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

§13.9 Afhentning af glasemballageaffald

Glasaffald hentes som udgangspunkt hver 4. uge i fast ruteindsamling. Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Vejen Kommune for samlede bebyggelser (som f.eks. boligforeninger, klyngehuse og hytteområder) efter konkret vurdering bestemme, at beholdere til genbrugsmaterialer skal tømmes efter anden frekvens.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 07.00-18.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening, via affaldsappen AffaldsVejen eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger

Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag.

Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og -tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes Facebook-side eller i affaldsappen AffaldsVejen. Annoncerng sker også i den lokale ugeavis.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser. Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§13.10 Øvrige ordninger

Glasaffald kan desuden afleveres på Vejen Kommunes genbrugspladser.

§ 14 Ordning for metalaffald

§14.1 Hvad er genanvendeligt metalaffald

Metalaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen

Metalaffald omfatter produkter og emballager, som f.eks. konservesdåser, drikkevaredåser og mindre metalgenstande, der overvejende består af metal. Metalemballage fra fødevarer skal være tømt og skrabet rent for mad- og drikkevarer. Metalemballagen kan have belægninger af plast, men skal stadig sorteres som metal.

Metalaffald må ikke indeholde affald, der kan give problemer i genanvendelsen, f.eks. elektronik, trykflasker og emballager fra faremærkede produkter.

Metal, der er for stort til at være i genbrugsbeholderen, skal afleveres på en af Vejen Kommunes genbrugspladser.

§14.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§14.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for metalaffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§14.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til metalaffald.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside, hvilke beholdere der kan benyttes.

§14.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§14.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere/borgere skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads).

For at det kan være en velfungerende og funktionel ordning, kræver det, at standpladsen er i orden. Beholderne skal placeres på en standplads med fast underlag (listen er ikke udtømmende).

Er ovenstående ikke opfyldt, er det ikke en velfungerende og funktionel ordning, og det påhviler derfor grundejere og borgere at bringe beholderne til nærmeste offentlige kørevej.

Kommunalbestyrelsen har mulighed for at opkræve et særgebyr, som kan opkræves hos de grundejere, som ikke vil eller har mulighed for at sørge for, at ovenstående krav til standplads bliver opfyldt.

Yderligere informationer vedr. standplads kan findes på Vejen Kommunes hjemmeside.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal placeres med håndtaget udad. Beholderne må ikke overfyldes (låget skal kunne lukkes).

Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 7:00 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted, hvis ovenstående er opfyldt.

Hvis kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste,

ryddede vej.

4-hjulede containere efterlades med hjulene låst. 2-hjulede beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

§14.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

Hvis beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

§14.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

§14.9 Afhentning af metalaffald

Metalaffald hentes som udgangspunkt hver 4. uge i fast ruteindsamling. Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Vejen Kommune for samlede bebyggelser (som f.eks. boligforeninger, klyngehuse og hytteområder) efter konkret vurdering bestemme, at beholdere til genbrugsmaterialer skal tømmes efter anden frekvens.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 07.00-18.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune. Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening, via appen AffaldsVejen eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger

Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag.

Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og -tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes Facebook-side eller i affaldsappen AffaldsVejen. Annoncering sker også i den loklae ugeavis.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser.

Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§14.10 Øvrige ordninger

Metalaffald kan desuden afleveres på Vejen Kommunes genbrugspladser.

§ 15 Ordning for plastaffald

§15.1 Hvad er plastaffald

Plastaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

Plastaffald omfatter udtjente produkter, emballager og poser, der overvejende består af plast, f.eks. plastflasker, plastbakker, plastbøtter samt plastposer. Emballager, som har været
anvendt til fødevarer, skal være tømte og skrabet rene.

Plastaffaldet må ikke indeholde affald, der kan give problemer i genanvendelsen, f.eks. PVC eller plastprodukter med elektronik.

Plastaffald, der er for stort til at være i genbrugsbeholderen, skal afleveres på en af Vejen Kommunes genbrugspladser.

§15.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§15.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for metalaffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§15.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til plastaffald.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside, hvilke beholdere der kan benyttes.

§15.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§15.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere/borgere skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads).

For at det kan være en velfungerende og funktionel ordning, kræver det, at standpladsen er i orden. Beholderne skal placeres på en standplads med fast underlag (listen er ikke udtømmende).

Er ovenstående ikke opfyldt, er det ikke en velfungerende og funktionel ordning, og det påhviler derfor grundejere og borgere at bringe beholderne til nærmeste offentlige kørevej.

Kommunalbestyrelsen har mulighed for at opkræve et særgebyr, som kan opkræves hos de grundejere, som ikke vil eller har mulighed for at sørge for, at ovenstående krav til standplads bliver opfyldt.

Yderligere informationer vedr. standplads kan findes på Vejen Kommunes hjemmeside.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal placeres med håndtaget udad. Beholderne må ikke overfyldes (låget skal kunne lukkes).

Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 6:00 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted, hvis ovenstående er opfyldt.

Hvis kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.

4-hjulede containere efterlades med hjulene låst. 2-hjulede beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

§15.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

Hvis beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

§15.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

§15.9 Afhentning af plastaffald

Plastaffald hentes som udgangspunkt hver 4. uge i fast ruteindsamling. Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Vejen Kommune for samlede bebyggelser (som f.eks. boligforeninger, klyngehuse og hytteområder) efter konkret vurdering bestemme, at beholdere til genbrugsmaterialer skal tømmes efter anden frekvens.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 06.00-18.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening, via affaldsappen AffaldsVejen eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger

Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag.

Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og -tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes Facebook-side eller via affaldsappen AffaldsVejen. Annoncering sker også i den lokale ugeavis.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser.

Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§15.10 Øvrige ordninger

Plastaffald kan desuden afleveres på Vejen Kommunes genbrugspladser.

§ 16 Ordning for mad- og drikkekartonaffald

§16.1 Hvad er mad- og drikkekartonaffald

Mad- og drikkekartonaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

Mad- og drikkekartoner omfatter karton materialer, som også indeholder andre materialetyper, herunder plast og/eller metal. Det vil sige emballagekartoner, som har indeholdt fødevarer (mælkekartoner, juicekartoner og lignende).

§16.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§16.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for mad- og drikkekartonaffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§16.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til mad- og drikkekartonaffald.

Det påhviler desuden borgeren og grundejeren at efterkomme de bestemmelser, som kommunalbestyrelsen træffer til sikring af beholdere.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside, hvilke beholdere der kan benyttes.

§16.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§16.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere/borgere skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads).

For at det kan være en velfungerende og funktionel ordning, kræver det, at standpladsen er i orden. Beholderne skal placeres på en standplads med fast underlag (listen er ikke udtømmende).

Er ovenstående ikke opfyldt, er det ikke en velfungerende og funktionel ordning, og det påhviler derfor grundejere og borgere at bringe beholderne til nærmeste offentlige kørevej.

Kommunalbestyrelsen har mulighed for at opkræve et særgebyr, som kan opkræves hos de grundejere, som ikke vil eller har mulighed for at sørge for, at ovenstående krav til standplads bliver opfyldt.

Yderligere informationer vedr. standplads kan findes på Vejen Kommunes hjemmeside.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal placeres med håndtaget udad. Beholderne må ikke overfyldes (låget skal kunne lukkes).

Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 6:00 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted, hvis ovenstående er opfyldt.

Hvis kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.

4-hjulede containere efterlades med hjulene låst. 2-hjulede beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

§16.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

Hvis beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

§16.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

§16.9 Afhentning af mad- og drikkekartonaffald

Mad- og drikkekartonaffald hentes som udgangspunkt hver 4. uge i fast ruteindsamling.

Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Vejen Kommune for samlede bebyggelser (som f.eks. boligforeninger, klyngehuse og hytteområder) efter konkret vurdering bestemme, at beholdere til genbrugsmaterialer skal tømmes efter anden frekvens.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 06.00-18.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening, via affaldsappen AffaldsVejen eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger

Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag.

Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og -tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes Facebook-side eller via affaldsappen AffaldsVejen. Annoncering sker også i den lokale ugeavis.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser.

Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§ 17 Ordning for farligt affald

§17.1 Hvad er farligt affald

Farligt affald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 tilaffaldsbekendtgørelsen.

Farligt affald kan være klorholdige rengøringsmidler, maling og spraydåser, elpærer, batterier og beholdere med kemikalier mv.

Farligt affald må ikke indeholde produkter, som kan udgøre en fare i indsamlingen og behandlingen som f.eks. fyrværkeri og kanyler.

Tomme kanylebokse kan frit afhentes på apotekerne i Vejen Kommune og skal returneres til apotekerne, når de er fyldte. Medicinrester kan ligeledes afleveres på apotekerne.

§17.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§17.3 Beskrivelse af ordningen

Vejen Kommune har etableret en indsamlingsordning for farligt affald i form af en hente – og en bringeordning.

Henteordning

Ved henteordningen skelnes der mellem individuelle affaldsløsninger og fælles affaldsløsninger.

Ved individuelle affaldsløsninger ombyttes fyldte miljøkasser til tomme miljøkasser af renovatøren i forbindelse med tømning af enten rest- og madaffald eller genanvendeligt affald.

For ejendomme med 2 til 6 boligenheder er det samme tømningsform som for individuelle affaldsløsninger.

Ved fælles affaldsløsninger for ejendomme med mere end 6 boligenheder foregår afleveringen i miljøskabe, som i faste intervaller vil blive ombyttet af renovatøren.

Bringeordning

Ved bringeordning afleveres det farlige affald på Vejen Kommunes genbrugspladser.

Se § 21 Ordning for genbrugspladserne.

Miljøkassen kan ikke ombyttes på genbrugspladserne.

§17.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til farligt affald.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Det påhviler borgere og grundejere i kommunen at benytte de af kommunalbestyrelsens udleverede miljøkasser til indsamling af farligt affald.

Miljøkasser og miljøskabe leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

§17.5 Kapacitet for beholdere

Den fyldte miljøkasse må maksimalt veje 5 kilo og låget skal kunne lukkes helt.

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der konstateres overfyldning eller uhensigtsmæssig aflevering af det farlige affald, medtages miljøkasserne ikke. Der afleveres afvigelsesseddel, hvis kassen ikke ombyttes.

§17.6 Anbringelse af beholdere

Ordningen er organiseret forskelligt afhængig af affaldsløsning:

Individuel affaldsløsning

På afhentningsdagen skal den fyldte miljøkasse være placeret ovenpå den beholder, som bliver tømt på dagen (rest- og madaffald eller genanvendeligt affald). Renovatøren vil sørge for, at den fyldte miljøkasse ombyttes med en rengjort, tom kasse.

Fælles affaldsløsninger med 2 – 6 boligenheder

I områder med fælles affaldsløsninger skal borgerne anbringe deres fyldte miljøkasse til farligt affald ved indsamlingsmaterialet som udgangspunkt.

Fælles affaldsløsninger med mere end 6 boligenheder

I områder med mere end 6 boligenheder er der opsat miljøskabe. Den fyldte miljøkasse ombyttes til en tom kasse i miljøskabet.

§17.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Sorteringsvejledningen, som anvist på låget af miljøkassen, skal følges.

Emballage med væsker skal være forsvarligt lukket og placeres, om muligt, oprejst i miljøkassen. Væsker skal så vidt muligt afleveres i original emballage.

Brugte batterier og elpærer lægges i hver sin klare plastpose, inden de lægges miljøkassen.

Ved aflevering/ombytning af miljøkassen skal adresselabel være udfyldt.

Miljøkassen er børnesikret. Det er derfor vigtigt, at kassen åbnes og lukkes korrekt, så børnesikringen altid er aktiveret.

Miljøkassen bør placeres udenfor børnehøjde.

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

§17.8 Renholdelse af beholdere

Vejen Kommune sikrer, at miljøkassen, der udleveres i forbindelse med ombytning, er rengjort.

§17.9 Afhentning af farligt affald

Individuel affaldsløsning

Den fyldte miljøkasse afhentes sammen med afhentning af enten rest- og madaffald eller genanvendeligt affald. På tømningsdagen skal miljøkassen være placeret ovenpå den beholder, der bliver tømt. Husk at udfylde adresselabel.

Der henvises til ordningerne for disse fraktioner (§§10-16).

Fælles affaldsløsninger med 2 – 6 boligenheder

Afhentning af miljøkasse foregår her på samme måde som ovenstående.

Fælles affaldsløsning med mere end 6 boligenheder

Afhentning af miljøkasser sker med faste intervaller for boligenheder med miljøskabe.

§ 18 Ordning for tekstilaffald

§18.1 Hvad er tekstilaffald

Tekstilaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

Tekstilaffald er udtjente tekstiler, såsom slidt/ødelagt tøj, sokker og undertøj, slidte håndklæder, hullet sengetøj og linned, plettede og slidte gardiner og duge samt garn og stofrester.

Tekstilaffaldet må ikke være vådt eller indeholde uønskede stoffer såsom olie, malingspletter, madrester og jord, som kan give problemer i genanvendelsen.

Der henvises til Vejen Kommunes hjemmeside for mere information om affaldsfraktionen.

§18.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§18.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for tekstilaffald er en indsamlingsordning, der er organiseret som en hente- og bringeordning.

Henteordning

Ved henteordningen afhentes tekstilaffaldet som ”pose på låg-ordning” i landområder og på udvalgte lokaliteter med opsamlingsmateriel (overjordiske beholdere) husstandsnært i byerne.

For nærmere information om afgrænsning af land,- og byområder henvises der til Vejen Kommunes hjemmeside.

Vejen Kommune anviser borgere og grundejere, hvilken ordning de konkret skal benytte.

"Pose på låg-ordning" i landområder

Ordningen er en ”pose på låg-ordning”. Fyldte og lukkede tekstilaffaldsposer lægges oven på affaldsbeholderen på tømningsdagen. Renovatøren tager posen med i forbindelse med den ordinære tømning af den pågældende beholder.

Der må kun afleveres én pose med tekstilaffald pr. gang.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet for den pågældende affaldsbeholder (mad/rest- eller beholdere for genanvendeligt affald).

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkassen.

Hvor praktiske og logistiske forhold vanskeliggør husstandsindsamling af tekstilaffald ved hver husstand, kan kommunen bestemme, at en eller flere boliger skal tilknyttes en husstandsnær indsamling.

Glemt tømning:

Oplever borgeren, at tekstilaffaldsposen ikke er taget med ved ordinær tømning, og der ikke er placeret en afvigelsesseddel ved beholderen, er der tale om en fejl. Borgeren kan melde fejlen ind ved at tage kontakt til Vejen Kommune via kommunens hjemmeside (under

selvbetjening).

Tekstilaffaldsposen vil efterfølgende blive taget med ved den næstkommende ordinære tømning.

Husstandsnær indsamling i byområder

Husstande, som er omfattet af husstandsnær indsamling af tekstilaffald, skal aflevere tekstilaffaldsposer i det fælles opsamlingsmateriel (overjordiske beholdere) til tekstilaffald, som er at finde på udvalgte lokaliteter i byområderne rundt omkring i Vejen Kommune.

Se placeringer/lokaliteter på Vejen Kommunes hjemmeside.

Det fælles opsamlingsmateriel (overjordiske beholdere) tømmes med faste intervaller af Vejen Kommune.

Bringeordning

For større mængder af tekstilaffald henviser Vejen Kommune til kommunens genbrugspladser.

På genbrugspladserne afleveres tekstilaffaldet i klare plastsække, der er bundet med knude for at holde tekstilet tørt. Der må ligeledes gerne afleveres tekstilaffald i de udleverede tekstilaffaldsposer.

Generelt for begge ordninger

Alle husstande i Vejen Kommune får udleveret en (1) rulle med ti (10) plastposer pr. år. De rødlige poser, som er mærket "Tekstilaffald", må kun anvendes til tekstilaffald. De kasserede tekstiler kommes i posen, og der bindes en knude på posen, når den er fyldt. Er man løbet tør for poser, må der som alternativ anvendes andre typer poser (skal være klare og max. 30 liter) til aflevering af tekstilaffald.

Tekstilaffaldet skal være tørt for at opnå en høj genanvendelsesprocent.

Tryk gerne luften ud af posen inden knude, for at undgå der går hul på posen under transport og øget risiko for kontaminering af tekstilaffaldet.

Borgeren har ansvaret for tekstilaffaldet, indtil det er afleveret.

§18.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til tekstilaffald.

Opsamlingsmateriel til husstandsnær indsamling (overjordiske beholdere), jf. § 18.3, leveres/ejes og placeres af Vejen Kommune.

§18.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder/pose er overfyldt.

Det er borgerens ansvar at sikre, at tekstilaffaldsposer ikke overfyldes, kun indeholder tekstilaffald og at knude bindes på posen forud for aflevering.

§18.6 Anbringelse af beholdere

Se § 18.3.

§18.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Poserne, der alene er til tekstilaffald, må kun fyldes, så de kan lukkes med en knude. Posen skal være lukket og må ikke være revnet, når den afleveres.

§18.8 Renholdelse af beholdere

Vejen Kommune renholder det fælles opsamlingsmateriel til husstandsnær indsamling af tekstilaffald.

§18.9 Afhentning af tekstilaffald

Vejen Kommune forestår afhentning af tekstilaffald.

Husstande med husstandsnær indsamling

Det fælles opsamlingsmateriel (overjordiske beholdere) tømmes med faste intervaller af Vejen Kommune.

Hvis der opstår opsamlingsmateriel, som er overfyldte, uhygiejniske eller lignende, som forhindrer optimale betingelse for genanvendelse af affaldet, opfordres borgerne til at kontakte kommunen, så kommunen kan tage hånd om problemet.

§ 19 Henteordning for restaffald

§19.1 Hvad er restaffald

Restaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen

Restaffald omfatter affald, som ikke er omfattet af andre indsamlings- eller anvisningsordninger. Det vil sige affald, som ikke egner sig til genbrug eller genanvendelse, ikke er farligt, ikke deponeringsegnet eller ikke er omfattet af en producentansvarsordning.

Sammensætningen af restaffaldet vil ændre sig over tid i takt med, at det bliver muligt at genbruge og genanvende flere affaldsfraktioner, og der designes flere produkter til genanvendelse.

§19.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§19.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for restaffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§19.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til restaffald.

Det påhviler desuden borgeren og grundejeren at efterkomme de bestemmelser, som kommunalbestyrelsen træffer til sikring af beholdere.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere. Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside, hvilke beholdere, der kan benyttes.

§19.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§19.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere/borgere skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads).

For at det kan være en velfungerende og funktionel ordning, kræver det, at standpladsen er i orden. Beholderne skal placeres på en standplads med fast underlag (listen er ikke udtømmende).

Er ovenstående ikke opfyldt, er det ikke en velfungerende og funktionel ordning, og det påhviler derfor grundejere og borgere at bringe beholderne til nærmeste offentlige kørevej.

Kommunalbestyrelsen har mulighed for at opkræve et særgebyr, som kan opkræves hos de grundejere, som ikke vil eller har mulighed for at sørge for, at ovenstående krav til standplads bliver opfyldt.

Yderligere informationer vedr. standplads kan findes på Vejen Kommunes hjemmeside.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal placeres med håndtaget udad. Beholderne må ikke overfyldes (låget skal kunne lukkes).

Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 5:30 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted, hvis ovenstående er opfyldt.

Hvis kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.

4-hjulede containere efterlades med hjulene låst. Beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte nærmere regler vedrørende placering af beholdere.

§19.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen. Såfremt beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

Sod og aske skal være fuldstændigt afkølet samt emballeret inden anbringelse i beholderen.

Skarpe, skærende, rivende eller spidse genstande samt støvende, vådt og uhygiejnisk affald skal være forsvarligt emballeret inden anbringelse i beholderen, så der hverken kan ske skade på personer eller på beholderen.

§19.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

Hvis beholdere ikke renholdes forsvarligt, kan Vejen Kommune lade det ske for grundejerens regning.

§19.9 Afhentning af restaffald

Afhentning

Vejen Kommune har 14. dages tømning med ugetømning som tilvalg.

For fritidsboliger (sommerhuse, kolonihaver o.l.) gælder, at disse kan tømmes ugentligt i ugerne 27-32 og 14- dages tømning resten af året. Der anvendes samme enhedspriser for disse tømninger som for helårsbeboelse med 14. dages tømninger.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 5.30-17.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger

Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag.

Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og -tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes hjemmeside.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser. Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

Uhygiejniske forhold

Det er borgeres og grundejeres pligt at sikre, at der ikke opstår uhygiejniske forhold på ejendommen.

Hvis der opstår uhygiejniske forhold på grund af manglende kapacitet eller lignende, kan Vejen Kommune pålægge borgeren/grundejeren at rydde op og sørge for korrekt bortskaffelse i form af ekstra tømning. Hvis borgeren/grundejeren undlader at følge et sådant påbud, kan Vejen Kommune efter forudgående skriftligt varsel foretage oprydning og bortskaffelse for affaldsproducentens regning.

§ 20 Ordning for haveaffald

§20.1 Hvad er haveaffald

Haveaffald er afklippede grene, blade, græs, blomster, rødder, stubbe og lignende fra have- og parkanlæg.

Ordningen omfatter ikke jord og sten samt haveaffald i sække.

§20.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§20.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for haveaffald er en indsamlingsordning etableret som en bringeordning. Det vil sige, at haveaffald kan afleveres på Vejen Kommunes genbrugspladser.

Ligeledes kan borgere og grundejere kompostere haveaffaldet på den ejendom, hvor haveaffaldet er produceret.

§ 21 Ordning for genbrugsplads[-en eller -erne]

Kommunalbestyrelsen har etableret adgang til 3 genbrugspladser til modtagelse af affald.

§21.1 Hvem gælder ordningen for

Genbrugspladserne er forbeholdt borgere og grundejere i Vejen Kommune.

§21.2 Adgang til genbrugsplads[-en eller -erne]

Ordensreglementet for genbrugsplads[-en eller -erne] skal følges.

Indregistrerede køretøjer med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg. samt en trailer har adgang til genbrugspladserne.

For bygge- og anlægsaffald gælder særlige regler, se § 26.

§21.3 Sortering på genbrugsplads[-en eller -erne]

Ved emballering af affald, der afleveres på genbrugsplads[-en eller -erne], skal der efter affaldsbekendtgørelsen anvendes klare plastsække. Dette for at indholdet tydeligt kan ses af personalet på genbrugsplads[-en eller -erne].

Sortering

Affaldssortering skal prioriteres således, at så meget affald som muligt kan genbruges eller genanvendes, jf. affaldshierarkiet. Se mere om affaldshierarkiet på Vejen Kommunes hjemmeside.

Anvisninger fra pladspersonalet skal følges.

Affaldet skal sorteres i de fraktioner, der er opstillet indsamlingsmateriel til og placeres i det anviste indsamlingsmateriel (containere, båse, beholdere, bure m.v.) på genbrugspladserne.

Beskrivelse af affaldsfraktioner og placering af indsamlingsmateriel findes på Vejen Kommunes hjemmeside.

Nogle affaldsfraktioner modtages ikke på genbrugspladserne. Det gælder for eksempel mad- og restaffald, strøelse og ekskrementer fra dyr, klinisk risikoaffald og medicinaffald samt forurenet jord.

Se eventuelt nærmere om særregler for bygge- anlægsaffald i regulativets §26 samt klinisk risikoaffald i §31. Se mere om forurenet jord på Vejen Kommunes hjemmeside.

Mængdebegrænsning

Der er følgende begrænsninger på aflevering af affald på genbrugspladserne:

  • Der må højst medbringes 1 m3 affald pr. gang.
  • Der må højst afleveres 50 kg. asbestaffald pr. dag. Dette svarer til 2-3 asbest-/eternittagplader pr. dag.
  • Der må højst afleveres 1 m3 ren jord fra samme lokalitet.
  • Der må kun afleveres farligt affald i mindre beholdere og maksimalt 5 liter eller 5 kg i hver beholder.

Farligt affald skal afleveres direkte til personalet på genbrugspladserne.

Vejen Kommune kan i øvrigt fastlægge begrænsninger på aflevering af andre affaldstyper på genbrugspladserne.

§ 22 Ordning for PVC-affald

§22.1 Hvad er PVC-affald

PVC er plastmaterialer, der indeholder chlorerede forbindelser (poly vinyl chlorid).

PVC-affald skal opdeles i to affaldstyper:

  • Genanvendeligt PVC-affald (hård PVC)
  • Ikke-genanvendeligt PVC-affald (blød PVC).

§22.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§22.3 Beskrivelse af ordningen

Vejen Kommune har etableret en indsamlingsordning for PVC. Ordningen er en bringeordning, hvilket vil sige, at PVC-affald kan afleveres på kommunens genbrugspladser.

PVC skal holdes adskilt fra det øvrige husholdningsaffald.

§ 23 Ordning for imprægneret træ

§23.1 Hvad er imprægneret træ

Imprægneret træ er:

  • Træ, som er tryk- eller vacuumimprægneret med træbeskyttelsesmiddel. Det kan for
    eksempel være hegn, udhæng, carporte, legehuse og andet træ fra udendørs brug, eller
  • Træ, som er behandlet med kreosot (et tjæreholdigt produkt). Det kan for eksempel
    være telefonpæle, jernbanesveller eller bundgarnspæle.

§23.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§23.3 Beskrivelse af ordningen

Imprægneret træ skal udsorteres med henblik på behandling.

Behandlingen sker på godkendt modtageanlæg.

Vejen Kommune har etableret en indsamlingsordning for imprægneret træ.

Imprægneret træ kan afleveres på kommunens genbrugspladser.

§24 Ordning for affald af elektriske og elektroniske produkter (WEEE)

§24.1 Hvad er WEEE

WEEE er affald af elektrisk og elektronisk udstyr og er defineret i elektronikaffaldsbekendtgørelsen.

Ved affald fra elektrisk og elektronisk udstyr forstås produkter, der for at virke, er afhængige af strøm. WEEE omfatter f.eks. husholdningsapparater som vaskemaskiner, tørretumblere, og komfurer, mobiltelefoner, tv-skærme samt lyskilder (lysstofrør og elpærer).

WEEE er en forkortelse af waste from electrical and electronic equipment.

§24.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§24.3 Beskrivelse af ordningen

WEEE skal udsorteres med henblik på genanvendelse og afleveres til den kommunale ordning.

Enhver kan dog aflevere WEEE til forhandlere, der markedsfører sådant udstyr, og som tilbyder at modtage affaldet.

Vejen Kommune har etableret en indsamlingsordning som en hente- og bringeordning for affald af elektriske og elektroniske produkter (WEEE).

Henteordning

Mindre elektronisk affald kan afleveres i miljøkasse for farligt affald. Se § 17 Ordning for farligt affald.

Bringeordning

Stort og småt elektronikaffald kan afleveres på kommunens genbrugspladser.

§25 Ordning for bærbare batterier og akkumulatorer

§25.1 Hvad er bærbare batterier og akkumulatorer

Bærbare batterier og akkumulatorer er efter batteribekendtgørelsen defineret som ethvert batteri eller knapcellebatteri eller enhver batteripakke eller akkumulator, der er forseglet, kan være håndholdt, og ikke er et industribatteri eller en industriakkumulator eller et bilbatteri eller en bilakkumulator.

§25.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§25.3 Beskrivelse af ordningen

Vejen Kommune har etableret en indsamlingsordning som en hente- og bringeordning for bærbare batterier og akkumulatorer.

Henteordning

Mindre udtjente batterier kan afleveres i miljøkasse for farligt affald. Se § 17 Ordning for farligt affald.

Bringeordning

Batterier og akkumulatorer kan afleveres på kommunens genbrugspladser.

§26 Ordning for bygge- og anlægsaffald

§26.1 Hvad er bygge- og anlægsaffald

Bygge- og anlægsaffald er affald beskrevet ved EAK-kode 17 i affaldsbekendtgørelsens bilag om listen over affald (EAK-koder).

Vejen Kommune foretager "dagligdagsklassificering" af bygge- og anlægsaffald i tre kategorier: Uforurenet, forurenet og ikke-genanvendeligt farligt affald.

Afgørelser om klassificering af bygge- og anlægsaffald træffes af Miljøstyrelsen.

Uforurenet bygge- og anlægsaffald

Ved uforurenet bygge- og anlægsaffald kan der med høj grad af sikkerhed lægges til grund, at affaldet ikke indeholder forurenende materialer eller stoffer i et sådant omfang eller i en sådan koncentration, at genanvendelsen af affaldet kan have skadelig virkning på miljøet eller på menneskers sundhed.

Affaldet må ikke indeholde forhøjede koncentrationer af problematiske stoffer, f.eks. PCB, klorparaffiner, PAHer, asbest og tungmetaller.

Affaldet må ikke indeholde koncentrationer af problematiske stoffer, der kan give anledning til forurening af jord, overflade- eller grundvand.

Forurenet og ikke-genanvendeligt farligt bygge- og anlægsaffald

Ved forurenet og ikke-genanvendeligt farligt bygge- og anlægsaffald, forekommer der forhøjede koncentrationer af problematiske stoffer jf. grænseværdier for indhold af miljøproblematiske stoffer i byggeaffald, se Vejen Kommunes hjemmeside.

Ved tvivl om, hvordan en specifik affaldsfraktion skal klassificeres, er det Miljøstyrelsen, der træffer afgørelse.

§26.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere.

§26.3 Beskrivelse af ordningen

Screening, miljøkortlægning og anmeldelse

Bygge- og anlægsaffald fra renoveringer og nedrivninger skal anmeldes til Vejen Kommune på www.bygningsaffald.dk senest 14 dage, før arbejdet påbegyndes, hvis der er tale om følgende:

  • Nedrivningsarbejder, renoveringsarbejder og vedligeholdelsesarbejder af bygninger eller anlæg eller dele heraf, der frembringer mere end 1 ton affald.
  • Hvis der skal udskiftes termoruder, der kan være fremstillet i perioden 1950 til udgangen af 1977.

Bygherren har pligt til at screene bygninger til nedrivning/renovering for problematiske stoffer, inden arbejdet påbegyndes.

Bygherre har pligt til at få lavet en miljøkortlægning, hvis miljøscreeningen sandsynliggør forekomst af problematiske stoffer. Kortlægningen skal vedhæftes anmeldelsen. Vejen Kommune anbefaler, at kortlægningen indsendes i god tid, og gerne før anmeldelsen.

Vurderes det, at en miljøkortlægning ikke er nødvendig, skal dette begrundes og dokumenteres i anmeldelsen.

Vejen Kommune vil tildele sagen et unikt løbenummer. Det unikke løbenummer skal følge alt byggeaffald til slutmodtager.

Fra 1. juli 2025 skal der ved nedrivningsarbejder, hvor etageareal udgør mere end 250 m2, indsendes en standardiseret nedrivningsplan via Vejen Kommunes digitale løsning senest 3 uger, før arbejdet ønskes påbegyndt, jf. Bekendtgørelse om håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde.

Arbejdet med nedrivning/renovering og vedligehold må påbegyndes, når Vejen Kommune har accepteret og færdigbehandlet sagen.

Ordningerne for deponeringsegnet affald henholdsvis ikke-genanvendeligt farligt bygge- og anlægsaffald er anvisningsordninger. Der er til enhver tid pligt til at følge Vejen Kommunes anvisninger.

Bortskaffelse af ikke-genanvendeligt farligt bygge- og anlægsaffald

I Vejen Kommune skal mindre mængder ikke-genanvendeligt farligt bygge- og anlægsaffald bortskaffes til Hans Frisesdahl A/S.

Bygherre skal sørge for:

  • At affaldet pakkes efter krav fra Hans Frisesdahl A/S.
  • Transport til Hans Frisesdahl A/S.
  • At det unikke løbenummer oplyses til Hans Frisesdahl A/S ved ankomst, alternativt medbringe en kopi af den færdigbehandlede anmeldelse/standardiserede nedrivningsplan.

Hans Frisesdahl vil sørge for registreringen af afleverede mængder farligt affald direkte i bygherres anmeldelse/ Vejen Kommunes digitale løsning.

Vejen Kommune anviser større mængder ikke-genanvendeligt farligt bygge- og anlægsaffald til NG Nordic, Lindholmvej 3, 5800 Nyborg eller andre godkendte behandlingsanlæg.

Forurenet forbrændingsegnet bygge- og anlægsaffald skal tilgå godkendt modtageanlæg efter bygherres eget valg.

Bygge- og anlægsaffald fra skal for egen regning håndteres og bortskaffes i henhold til gældende lovgivning og Vejen Kommunes anvisning. Dette gælder både for nedrivningsarbejde, renoveringsarbejde og vedligeholdelsesarbejde af bygninger eller anlæg eller dele heraf.

På Vejen Kommunes hjemmeside kan du læse mere om bygge- og anlægsaffald, selektiv nedrivning samt den standardiserede nedrivningsplan.

Afslutning og dokumentation

Affaldsmodtager har pligt til at indberette modtagne mængder til Vejen Kommune, tilknyttet det unikke løbenummer.

Bygherre kan også selv fremsende dokumentation i form af vejesedler, faktura, fotodokumentation direkte til Vejen Kommune tilknyttet det unikke løbenummer.

Vejen Kommune kan afslutte sagen, når der foreligger dokumentation på korrekt bortskaffet byggeaffald, jf. anmeldelsen eller den standardiserede nedrivningsplan samt Vejen Kommunes anvisninger.

§27 Ordning for asbest og eternitaffald

§27.1 Hvad er [asbest]

Asbest er sundhedsskadeligt ved indånding.

Asbest er brugt i byggematerialer, bl.a. som klæb under gulve, fliser og klinker, samt i loftsplader, tagplader, kiselgur og isoleringsmateriale til f.eks. teknisk isolering af rør. Asbest blev ulovligt at anvende i 1986. Asbest findes i mange ældre bygninger.

Da det ikke umiddelbart er muligt at skelne asbestholdige og ikke-asbestholdige plader, håndteres alle tagplader som asbestholdige plader i affaldsordningen.

På Vejen Kommunes hjemmeside kan du læse mere om asbest.

§27.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§27.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen er en indsamlingsordning etableret som en hente- og bringeordning.

Asbestholdigt affald skal udsorteres med henblik på aflevering til godkendt deponeringsanlæg (Deponi Syd I/S).

Asbestholdigt affald er sundhedsskadeligt og må derfor ikke genbruges, genanvendes eller afbrændes.

Asbestholdigt affald må ikke blandes med andet affald.

Henteordning

Henteordningen er organiseret således, at det er muligt at få afhentet asbest- og eternitaffald på adressen, hvor nedrivningen/renoveringen har fundet sted. Affaldet køres direkte til godkendt deponi.

Affaldet skal være emballeret i bigbags, som købes via Vejen Kommunes hjemmeside.

Der opkræves særskilt gebyr for henteordningen. Gebyret fremgår af Vejen Kommunes takstblad.

Hvis kravene vedrørende afhentning (placering, vægt, m.v.) ikke er opfyldt, kan Vejen Kommune opkræve et gebyr for forgæves kørsel fra den, der har bestilt afhentningen.

En detaljeret beskrivelse af ordningen fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside.

Bringeordning

Der kan afleveres mindre mængder asbestaffald på Vejen Kommunes genbrugspladser. Der kan afleveres op til 50 kg. asbestaffald pr. dag svarende til 2-3 tagplader pr. dag.

Alt asbestaffald, der ønskes afleveret på genbrugspladserne, skal dobbeltemballeres i plast.

Se også § 21.3 Sortering på genbrugspladserne.

§28 Husstandsnær indsamling

Husstandsindsamling

For en-familieboliger gælder, at der ved hver husstand skal placeres faste beholdere.

Denne hovedregel anvendes ved alle de boligtyper, hvor praktiske og logistiske forhold giver mulighed for det.

Husstandsnær indsamling

Hvis praktiske eller logistiske forhold ikke giver mulighed for husstandsindsamling, kan der etableres fælles løsninger (husstandsnær indsamling). Ved fælles løsninger sker indsamling af affald fra flere boliger i beholdere placeret i umiddelbar nærhed af boligerne:

Ved etageboliger, rækkehuse/kædehuse/tæt-lav bebyggelse og tætte bykerner skal fast indsamlingsmateriel så vidt muligt placeres sådan, at beholdere er tilgængelige i umiddelbar nærhed fra boligen, dvs. kort gåafstand.

Ved fritidsboliger skal fast indsamlingsmateriel placeres sådan, at beholderne så vidt muligt er tilgængelige i rimelig gåafstand fra boligen.

Grundejerne skal indgå en skriftlig aftale, og det skal klart fremgå, hvilken grundejer der er ansvarlig for fællesskabets affaldsordning.

Husstandsnære indsamlingsordninger skal i hvert enkelt tilfælde godkendes af Vejen Kommune.

Boligforeninger

Indsamling af genanvendeligt affald samt restaffald er organiseret som henholdsvis husstandsindsamling eller husstandsnær indsamling ved den enkelte ejendom.

Krantømte affaldsløsninger kan etableres efter aftale med Vejen Kommune. Etablering af krantømte affaldsløsninger skal ske uden udgift for Vejen Kommune.

Enkelte steder i kommunen er der opsat kuber til det genanvendelige affald. Kuberne tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune. Kuberne er historisk betinget og vil blive udfaset på sigt, og tilsvarende vil ikke blive etableret på andre adresser, på Vejen Kommunes bekostning.

Eftersyn af krantømte affaldsbeholdere

Nedgravede og overjordiske krantømte affaldsbeholdere skal vedligeholdes med jævne mellemrum, for at sikre driftssikkerheden og minimere risikoen for driftsstop.

Serviceeftersynet er lovpligtigt og fremgår af Arbejdstilsynets bekendtgørelse om anvendelse af tekniske hjælpemidler.

Det er ejeren af de krantømte affaldsbeholdere, der er ansvarlig for at sikre regelmæssige serviceeftersyn.

Konsekvensen af ikke at få udført de lovpligtige serviceeftersyn kan være, at affaldsbeholderen ikke bliver tømt af renovatøren.

§29 Forsøgsordninger

Vejen Kommune kan, med henblik på at udvikle og forbedre ordningerne for husholdningsaffald, gennemføre forsøgsordninger for indsamlingen af dette affald. Det kan for eksempel besluttes, at visse dele af affaldet skal opsamles adskilt fra det øvrige affald.

Hvis der i forbindelse med en sådan forsøgsordning opstilles særlige affaldsbeholdere, skal borgerne benytte disse og følge eventuelle regler for benyttelsen.

Det påhviler grundejere i forsøgsområder at sikre mulighed for anbringelse af de nødvendige affaldsbeholdere.

Derudover kan der være tale om forsøgsordninger, som har til formål at optimere affaldshåndteringen, f.eks. med det formål at højne den reelle genanvendelse af affaldet.

Forsøgsordninger kan etableres i hele kommunen eller dele heraf og som hente- og/eller bringeordninger.

§30 Afbrænding

Generelt er afbrænding i Vejen Kommune ikke tilladt med undtagelse af hyggebål ("spejderbål" og lignende) samt Sankt Hans bål den 23. juni om aftenen. Her er det tilladt at afbrænde rent træ, grene og kviste.

Ovenstående gælder for alle private borgere og grundejere i Vejen Kommune.

I forbindelse med afbrænding gøres opmærksom på brandmyndighedernes afstandsregler ved afbrænding. Gældende brandværnsforanstaltninger ved afbrænding, brug af ild, lys varmekilder m.v. skal i øvrigt overholdes ved enhver afbrænding.

Afbrænding skal foregå uden gener for omgivelserne.

Det er ikke tilladt at afbrænde affald. Affald er f.eks. imprægneret træ, træ med maling, alle typer træpaller, masonitplader, flamingo, møbler, metal, glas og restaffald.

Afbrænding som naturpleje reguleres af anden lovgivning.

§31 Ordning for affald til apotekerne

§31.1 Hvad skal afleveres på apoteket

Følgende affaldstyper skal afleveres på apoteker i hjemmehørende i Vejen Kommune:

  • Medicinrester
  • Urenset emballage fra medicin
  • Kanyler i kanylebokse
  • Kviksølvtermometre

§31.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i Vejen Kommune.

Gebyr for ordningen opkræves, jf. gældende gebyrblad, samt forudsætninger og principper herfor.

§31.3 Beskrivelse af ordningen

Indsamlingsordningen for affald til apotekerne er en bringeordning.

Kanylebokse udleveres på apoteket til private borgere og grundejere med behov.

Lukkede kanylebokse med indhold afleveres på apoteket.

Apotekerne kan også modtage brugte insulinpenne jf. ordningen herfor beskrevet på hjemmesiden - www.returpen.dk.

Ordningen er et resultat af gældende Apotekerlov og en samarbejdsaftale mellem Apotekerne og Vejen Kommune.

Information til kommuner om kontaktperson:

Navn: Team Klima og Ressourcer

E-mail: affald@vejen.dk

Tlf. nr.: 79965000

Regulativet er vedtaget d. 26-08-2025 og er trådt i kraft d. 29-08-2025

May-Britt Heissel Skov

Teknik & Miljø

Ring til os

Bemærk

Når du sender Digital Post til os, bliver du bedt om at bruge MitID. På den måde bliver beskeden sendt sikkert, og du kan skrive dine personlige oplysninger, f.eks. dit CPR-nummer.

Conny Bonde Barsballe

Teknik & Miljø

Ring til os

Bemærk

Når du sender Digital Post til os, bliver du bedt om at bruge MitID. På den måde bliver beskeden sendt sikkert, og du kan skrive dine personlige oplysninger, f.eks. dit CPR-nummer.

Denne side er printet den 13-11-2025 17.28

Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.

Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.

Ros og ris til hjemmesiden

Hold dig opdateret om Vejen Kommune

Vejen Kommune
Rådhuspassagen 3
6600 Vejen


CVR-nummer 29189838

Genveje