Pas

Tidsbestilling i Borgerservice - Uanset hvilket ærinde du har i Borgerservice i Vejen by, skal du bestille tid på telefon 79 96 50 00.

Vejen Kommune skifter pr. 28. maj 2021 leverandør på pas og kørekort området

Fra den 12. maj 2021 lukkes for den digitale selvbetjeningsløsning. Det betyder, at ansøgning/samtykke ikke kan udfyldes på forhånd hjemmefra. Der kan heller ikke betales online.

Hvis du har brug for at søge om fornyelse eller udstedelse af pas til voksne eller børn, bedes du kontakte Borgerservice på tlf.nr. 79 96 67 93 for at høre nærmere og bestille tid.

Skal du bestille pas til et barn, kan du printe denne pasansøgning.

Fredag den 28. maj 2021 kan der ikke bestilles pas og kørekort i Borgerservice i Vejen.

Fra den 31. maj 2021 vil det igen være muligt at ansøge om pas via den digitale selvbetjeningsløsning.

Ansøg om nyt pas

Det tager 11-15 hverdage, før du får dit nye pas

Pas til voksne

Når du som voksen skal have lavet pas til dig selv, skal du huske at tage dette med i Borgerservice: 

  • Dit gamle pas.
    I tilfælde hvor du ikke kan fremvise et gyldigt eller udløbet pas ved ansøgning, eller fremvises passet i ødelagt stand i forbindelse med ansøgning om fornyelse af pas eller udstedelse af nyt pas i gyldighedsperioden, fordobles prisen for passet.
  • Hvis du ikke har et pas, skal du huske at medbringe anden legitimation. Det kan være:
    • Andet billede-ID, for eksempel kørekort
    • 2 andre ID-former samtidigt: Sundhedskort, legitimationskort og dåbs-eller navneattest

Vær opmærksom på, at der skal et nyt foto i det nye pas. Fotoet skal leve op til Politiets retningslinjer for pasfoto. Se evt. også afsnittet "Foto".

Pas til børn

Alle børn skal have deres eget pas

Når du skal have pas til et barn, skal du være opmærksom på:

  • Barnet skal med i Borgerservice, når du bestiller/fornyer dets pas
  • Du skal huske barnets gamle pas.
    I tilfælde hvor du ikke kan fremvise et gyldigt eller udløbet pas ved ansøgning, eller fremvises passet i ødelagt stand i forbindelse med ansøgning om fornyelse af pas eller udstedelse af nyt pas i gyldighedsperioden, fordobles prisen for passet.
  • Hvis barnet ikke har haft pas før, skal du huske original navne-/dåbsattest
  • Barnet skal have fået sit navn (navngivning) senest dagen før, du bestiller pas til barnet.

Husk, at der skal et nyt foto i det nye pas. Fotoet skal leve op til Politiets retningslinjer for pasfoto. Se evt. også afsnittet "Foto".

Pas til barnet, når I har fælles forældremyndighed

Hvis I har fælles forældremyndighed over barnet, skal I være opmærksomme på følgende:

  • Begge forældre skal underskrive ansøgningen om pas til barnet.
  • Begge forældre behøver ikke at møde op, så længe den ene forælder har fået en samtykkeerklæring fra den anden. Samtykkeerklæringen skal også være udfyldt, hvis forældrene bor sammen, og hvis barnet har haft pas før.
  • Den forældre, som møder op med barnet, skal kunne vise legitimation, fx pas, kørekort eller sygesikringsbevis (sundhedskort)

Pas til barnet, hvis du har forældremyndighed alene

Hvis du har forældremyndighed alene, kan Borgerservice kræve at se ekstra dokumentation. I sager, hvor forældremyndigheden er afgjort ved resolution eller dom, skal I altid vise dokumentation.

Vi anbefaler, at du tager eventuel dokumentation med.

Foto

Der skal et nyt foto i det nye pas.

Voksne og større børn, der bestiller nyt pas, kan få taget et foto i Borgerservice. Fotoet koster 115 kr. ud over passets pris. Fotoet er digitalt, og du kan ikke få det med hjem. 

Borgerservice anbefaler, at mindre børn (under 5 år) bliver fotograferet hos en fotograf. Borgerservice tager ikke foto af børn under 2 år.

Billedet skal leve op til Politiets retningslinjer for pasfoto.

Betaling

I Borgerservice kan du betale med Dankort, Visa, MobilePay, VPAY, JCB, VISA Electron, MasterCard, Maestro og American Express eller med kontanter.

Du kan også betale for et pas hjemmefra. Det gør du samtidigt med, at du udfylder den digitale pasansøgning. Betalingen kan kun ske med Dankort.

Pengene reserveres og trækkes først fra din konto den dag, hvor vi bestiller dit pas i Borgerservice. Fortryder du din pasansøgning, vil din ansøgning, samt betalingsreservation blive slettet efter 30 dage.

Se priser for nyt pas