Ordning for asbest og eternitaffald

Få afhentet asbest- og eternitaffald

Viste du, at du kan få afhentet dit asbest- og eternitaffald på din adresse?

Følg trinene herunder, afhængigt af hvor mange ton du har, og så kommer vi og henter det hele hos dig.

Vejen Kommune behandler din bestilling mandag til fredag, indenfor normale åbningstider. Bestillinger bliver ikke behandlet i weekenden eller helligdage.

Husk, at der kan max være 1 ton i én bigbag.

Under 1 ton (1 bigbag)

Hvis du kun har en lille mængde asbest- og eternitaffald fra dit samlede projekt, så følger du de 2 trin herunder:

1. Bestil dine bigbags

Du kan bestille bigbags (sække) via linket nedenfor.

Når du har bestilt og betalt dine bigbags, får du et værdibevis, som du skal tage med til en af kommunens genbrugspladser, hvor du får udleveret dine bigbags. Dine bigbags vil ikke blive udleveret uden værdibeviset.

Der vil være 2 forskellige bigbags at vælge imellem. Du behøver ikke i din bestilling at tage stilling til, hvilken type bigbags du ønsker. Det kan du oplyse ved afhentning på genbrugspladsen.

Bestil bigbags

Bigbag til asbest - type 1Bigbag til asbest - type 2

2. Bestil afhentning af dine fyldte bigbags

Når du har fyldt dine bigbags, skal du gå ind samme sted igen og bestille afhentning af dem. Så sørger vi for afhentning og aflevering til deponi.

Bestil afhentning af asbest-og eternitaffaldet

Over 1 ton (mere end 1 bigbag)

Følg de 3 trin herunder:

1. Anmeld dit asbest- og eternitaffald

Hvis du har mere end 1 bigbag, så skal du anmelde dit projekt til Vejen Kommune.

Brug denne vejledning når du anmelder

Det er lovpligtigt og sørger bl.a. for at der er sporbarhed i alt affaldet.

(Husk, at dette ikke er en bestilling af bigbags, det er først nede i punkt 2).

Anmeld dit asbestaffald her www.bygningsaffald.dk

2. Bestil dine bigbags

Du kan bestille bigbags (sække) via linket nedenfor.

Bemærk, at har du mere end 1 bigbags, så vil du ikke få udleveret dit værdibevis til dine bigbags før du har anmeldt dit asbest- og eternitaffald (trin 1).

Bestil bigbags

Bigbag til asbest - type 1Bigbag til asbest - type 2

3. Bestil afhentning af dine fyldte bigbags

Bestil afhentning af asbest-og eternitaffaldet

Priser
  • Pris for borgere: kr. 125 pr. bigbag
  • Pris for erhverv: kr. 1.555 pr. bigbag
Vær opmærksom på
  • at stammer eternit- og asbestaffaldet fra bygninger der anvendes erhvervsmæssigt, skal der betales som erhverv
  • at har du mere end 1 ton (1 bigbag), så skal du anmelde dit asbestaffald før du får udleveret dit værdibevis
  • at du skal medbringe værdibeviset for at få udleveret bigbags på genbrugspladsen
  • at stille dine bigbags ud til kørefast vej af hensyn til kranbilen
  • at én bigbag må indeholde op til 1 tons asbest – eller eternitaffald, hvilket svarer til cirka 50 tagplader
  • at bigbags ikke må overfyldes, men skal kunne lukkes forsvarligt
  • at du ikke vender dine bigbags på hovedet når du fylder dem
  • at bigbaggens 4 løfteøjne skal være frie, så kranføreren kan sætte en krog i hvert løfteøje i forbindelse med afhentning
  • at bigbags ikke vil blive afhentet ved overfyldning
  • at der kan gå op til 14 dage fra du bestiller afhentning af bigbags til det sker

Du kan læse mere om den nye ordning her i folderen

Læs mere om byggeaffald i Vejen Kommune

Aflevering af asbest på genbrugspladserne

Du kan stadig aflevere asbestaffald på genbrugspladserne. Vær dog opmærksom på, at her er kravene skærpet, idet der kun kan afleveres 50 kg. asbestaffald pr. dag (hvilket svarer til 2-3 tagplader).

Alt asbestaffald skal være dobbeltemballeret i klar plast. Dette gælder også hele tagplader.