Visitationsprocedure til specialpædagogisk skoletilbud
Baggrund
Vejen Kommunes arbejde med støttebehov i undervisningen skal opleves som en praktisering af Vejen Kommunes menneskesyn i arbejdet med børn og unge.
I menneskesynet lægges vægt på at børn udvikler sig i miljøer og at det er de voksne der har ansvaret for at sætte de rigtige miljøer op. Vi arbejder i Vejen Kommune med motiverende læringsmiljøer, hvor børn og unges deltagelsesmuligheder er i fokus.
Vejen Kommune arbejder ud fra den politiske ambition om at flere børn skal lykkes i almen. Men det forstås at der skal arbejdes på at børn med specialpædagogiske støttebehov som udgangspunkt mødes i det almene skolesystem.
Retskilder
Jf. Lov om folkeskolen (Nr. 509 af 30. juni 1993, Lov om folkeskolen, herefter folkeskoleloven)
§3, Stk. 2. Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, gives specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt, jf. § 16, stk. 4.
Jf. BKG om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, BKG nr. 693 af 20/06/2014, herefter BKG om specialpædagogisk bistand)
§ 2. Hvis det antages, at en elev har behov for specialpædagogisk
bistand, jf. folkeskolelovens § 3, stk. 2, skal eleven indstilles til en
pædagogisk-psykologisk vurdering. Indstilling afgives af skolens leder til
pædagogisk-psykologisk rådgivning, eventuelt på initiativ af den kommunale
sundhedstjeneste, hvis denne har kendskab til psykiske, fysiske, sproglige
eller sensoriske funktionsvanskeligheder hos eleven, som giver grund til at
antage, at eleven har behov for specialpædagogisk bistand.
Stk. 2. Forældrene og eleven kan anmode om en pædagogisk-psykologisk
vurdering i de tilfælde, hvor de finder, at der bør iværksættes
specialpædagogisk bistand.
Stk. 3. Indstilling om en pædagogisk-psykologisk vurdering, jf.
stk. 1, afgives efter samråd med forældrene og eleven. Modsætter forældrene
sig, at der foretages en pædagogisk-psykologisk vurdering, kan der kun afgives
indstilling herom, hvis skolens leder anser det for absolut påkrævet, at der
foretages en vurdering af elevens behov for specialpædagogisk bistand.
Beslutning om visitation
Jf. BKG om specialpædagogisk bistand
§ 4. Beslutning om at henvise en elev til specialpædagogisk bistand inden for skolens rammer træffes af skolens leder. Foreligger der ikke tilslutning fra forældrene, kan der kun ske henvisning til specialpædagogisk bistand, såfremt skolens leder finder, at bistanden er absolut påkrævet af hensyn til elevens udvikling. Der skal lægges betydelig vægt på forældrenes ønsker med hensyn til den nærmere tilrettelæggelse af den specialpædagogiske bistand.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om at henvise en elev til specialpædagogisk bistand i en anden skole i kommunen end distriktsskolen. Kommunalbestyrelsen kan efter overenskomst med en anden kommunalbestyrelse også henvise en elev til specialklasse eller specialskole i en anden kommune, jf. folkeskolelovens § 22, stk. 1, nr. 1. Forældrenes og elevens ønske med hensyn til den skolemæssige placering skal så vidt muligt følges.
Stk. 3. Forældrene skal orienteres skriftligt om alle indstillinger, rapporter og beslutninger om iværksættelse af specialpædagogisk bistand efter stk. 1-2
Lovgrundlag for indhold
Jf. BKG specialpædagogisk bistand
§ 1. Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (specialpædagogisk bistand) til elever i grundskolen og 10. klasse omfatter:
1) Specialpædagogisk rådgivning til forældre, lærere eller andre, hvis indsats har væsentlig betydning for elevens udvikling.
2) Særlige undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemidler, som er nødvendige i forbindelse med undervisningen af eleven.
3) Undervisning i folkeskolens fag og fagområder, der tilrettelægges under særlig hensyntagen til elevens indlæringsforudsætninger. For elever i børnehaveklassen omfatter specialpædagogisk bistand undervisning og træning, der tilrettelægges efter elevens særlige behov.
4) Undervisning og træning i funktionsmåder og arbejdsmetoder, der tager sigte på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af psykiske, fysiske, sproglige eller sensoriske funktionsvanskeligheder.
5) Personlig assistance, der kan hjælpe eleven til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen.
6) Særligt tilrettelagte aktiviteter, der kan gives i tilslutning til elevens specialundervisning
Tilrettelæggelse af den specialpædagogiske bistand
Jf. BKG om specialpædagogisk bistand
§ 8. Den specialpædagogiske bistand gives fortrinsvis som støtte i den almindelige klasse.
Stk. 2. Ved vurderingen af, om eleven skal have støtte i den almindelige klasse, jf. stk. 1, skal der lægges vægt på, om eleven kan have udbytte af undervisningen og kan deltage aktivt i det sociale fællesskab i den almindelige klasse.
Stk. 3. Henvisning til specialklasse eller specialskole forudsætter, at det vil være mest hensigtsmæssigt at undervise eleven i kortere eller længere tid i specialklasse eller specialskole.
§ 9. Specialpædagogisk bistand kan gives på følgende måder:
1) Eleven bevarer tilhørsforholdet til den almindelige klasse og deltager i den almindelige undervisning.
2) Elevens tilhørsforhold til den almindelige klasse ophører, idet hele undervisningen gives i en specialklasse, der er placeret på en almindelig folkeskole, på en specialskole eller på et regionalt undervisningstilbud.
3) Eleven har et tilhørsforhold til en specialklasse, men modtager også undervisning i en almindelig klasse.
Før, under og efter
Proceduren for visitation tager udgangspunkt i ovenstående retskilder. Den er herfra inddelt i tre vigtige processer omkring visitation.
Den første proces, er den proces der gør sig gældende for alle børn. Den er arbejdet med forud for en beslutning om indstilling og ligger derfor FØR visitation. Det er her der arbejdes med eleven i det almene skoletilbud. Opleves det at en elev har et støttebehov i undervisningen, som kræver en særlig opmærksomhed, vil denne procedure være relevant.
Næste proces er mødet omkring visitation, her kaldet UNDER. Der beskrives grundlag for beslutning og hvad der lægges vægt på.
Den sidste del er processen EFTER. Da der vil være forskellige udfald af et visitationsmøde, vil der også være forskellige veje at gå.
I arbejdet FØR en elev indstilles
I Vejen Kommune arbejder vi efter den samarbejdsmodel der er beskrevet i handleguiden.
Samarbejdet mellem skole og PPU er inddraget i de fællesfaglige forebyggelsesmøder. Det er skolen der indstiller en elev til et fællesfagligt forebyggelsesmøde med udgangspunkt i indsatsplanen.
Hvis man på et fællesfagligt forebyggelsesmøde må antage at en elev har behov for specialpædagogisk bistand kan skolens leder indstille til PPU i samarbejde med forældrene.
En vurdering beskriver barnets støttebehov. Har et barn et støttebehov på over 9 timer ugentligt, er der tale om et specialpædagogiske støttebehov. PPU vurderer ikke hvilket skoletilbud der er passende, men beskriver alene støttebehovet.
Arbejdet med handleguiden skal give skolen mulighed for at inddrage øvrige fagpersoner i en elevs sag tidligere. Det forventes før en indstilling til visitation, at der er arbejdet i tværfaglige fora, enten gennem fællesfaglige forebyggelsesmøder eller i netværksmøder med familien.
Den specialpædagogiske bistand gives fortrinsvis i den almindelige klasse. Skolelederen afgør om det specialpædagogiske støttebehov skal imødekommes i almenskolen eller indstilles til visitation. Forældrene skal inddrages i hele processen. Såfremt en skoleleder indstiller til visitation, er der tale om en procesledet beslutning og der er derved ikke tale om en afgørelse. Visitationsudvalget træffer derefter afgørelse.
Hvis forældrene ønsker et specialtilbud, men skolelederen vurderer at elevens støttebehov skal imødekommes i almenklassen, er der tale om en afgørelse. Skolelederen skal derved give forældrene skriftligt afslag på indstilling til visitation. Hertil skal forældrene også partshøres og modtage klagevejledning.
UNDER visitationsmødet
Visitationsudvalget træffer afgørelsen om visitation. Beslutningen og sagsbehandlingen ligger ved udvalgets formand, som er chefkonsulent for det specialpædagogiske område.
Det er indstillende skoleleder, der skal sørge for at visitationsudvalget har den nødvendige viden for at kunne træffe afgørelse.
Sammen med indstillingen skal der som minimum medsendes:
- En aktuel pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV)
- Handlingsplaner der beskriver det tværfaglige samarbejde
- Beskrivelser af den støtte, skolen har arbejdet med omkring eleven i almenklassen efter PPV’ens anbefalinger
- En aktuel status på eleven i skoletilbuddet
- En beskrivelse af læringsmiljøet for elevens undervisning
Derudover kan der medsendes:
- Dokumenter fra sygehus
- Referater fra møder
- Tidligere elevplan og meddelelsesbog
Vejen Kommune vurderer at en kvalitativ afgørelse i visitationsudvalget tager udgangspunkt i:
- Elevens støttebehov i skoletilbuddet
- Tiltag i læringsmiljøet med udgangspunkt i Vejen Kommunes børnesyn
- Den viden der er bragt ind i udvalget
- Indsats omkring eleven i et tværfagligt perspektiv
- Gældende lovgivning
Procedure EFTER visitationsmødet
Opstart på specialcenter:
Hvis en elev visiteres til et specialpædagogisk skoletilbud, modtager forældrene, indstillende skole, specialtilbuddet samt PPU et visitationsbrev.
Lederen af specialtilbuddet vil indkalde forældrene til indskrivningssamtale. Specialtilbuddet vil tage kontakt til indstillende skole i forhold til overlevering.
I perioden frem mod opstart i nyt tilbud, har elevens almenskole ansvar for undervisning og kan i den forbindelse inddrage PPU eller videncenteret med henblik på sparring.
Afslag eller tilbagevisning
Gives der afslag på visitation modtager forældrene en skriftlig afgørelse med klagevejledning. Hvis forældrene klager over en afgørelse, vil visitationsudvalget revurdere sagen. Fastholdes afgørelsen, sendes sagens dokumenter videre til Ankestyrelsen. Omgøres afgørelsen fremsendes nyt visitationsbrev.
Såfremt visitationsudvalget vurderer at der ikke træffes afgørelse om beslutning tilbagevises sagen. En tilbagevisning betyder, at skolen skal arbejde videre, som beskrevet i FØR afsnittet.
Ved afslag eller tilbagevisning fastsætter visitationsudvalget en tovholder som støtter skolelederen i det fremadrettede arbejde.
Skolen vil være ansvarlig for fortsat at imødekomme elevens støttebehov og arbejde efter handleguiden.
Udslusning
Når en elev på et specialcenter vurderes til at være i målgruppen til udslusning er specialcenteret ansvarlig for at starte denne proces. Forældrene og distriktsskolen inddrages og udgør sammen med specialcenteret, PPU og evt. rådgiver det tværfaglige team, som sammen beskriver og iværksætter processen. Udslusning vil være individuelt og perioderne forskellige.
Centrene vurderer løbende elevernes læring og udvikling og tager stilling til, når der skal arbejdes med udslusning. Mindst én gang årligt vurderes elevens udvikling sammen med distriktsskolelederen og PPU til revisitationsmødet.
Særligt for friskoler
For friskoler gør samme proces omkring FØR, UNDER og EFTER sig gældende, dog er beslutningen for indstilling placeret hos skoleleder på barnets distriktsskole.
Friskolen skal derfor inddrage elevens distriktsskole tidligt i processen om at imødekomme elevens støttebehov. Friskolens dokumentation omkring processen er afgørende viden for distriktsskolelederen i forhold til beslutningen om indstilling.
Det er skolelederen på friskolen der er ansvarlig for at arbejdet omkring eleven foregår som beskrevet i afsnittet FØR.
Forældreinddragelse
Forældrene skal medvirke centralt i hele forløbet vedrørende iværksættelse af specialpædagogisk bistand for deres børn. Forældrene skal orienteres skriftligt om alle indstillinger til PPU, om den pædagogiske- psykologiske vurdering (PPV) og om beslutning om iværksættelse af specialpædagogisk bistand.
Desuden skal forældrene informeres om klagemuligheder i forhold til afgørelsen.
Reglerne om specialundervisning i Bekendtgørelse nr. 380 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand siger, at skolens leder en gang om året skal tage stilling til, om specialundervisningen skal fortsætte, ændres eller ophøre. I Vejen Kommune finder denne revisitation sted i december.
I tilfælde af at forældrene ikke er enige i afgørelsen, har de mulighed for at klage til Klagenævnet for Specialundervisning. Det skal ske inden 4 uger efter modtagelsen af den skriftlige afgørelse. I Vejen Kommune sender Skole, Kultur og Fritid afgørelsen ud efter beslutningen om et nyt skoletilbud er taget eller i forbindelse med den årlige revisitering. Brevet skal indeholde en begrundelse og en klagevejledning. Klagen skal sendes via Vejen Kommune som har mulighed for at genvurdere afgørelsen.
Visitationsudvalg
Visitationsudvalget i Vejen Kommune består af
- Skoleleder
- Betjenende psykolog
- Chefkonsulent for det specialiserede område (formand)
- Leder af PPU
- Leder af Familieafdelingen
- Leder af Myndighed, Handicap og Socialpsykiatri
Specialpædagogiske skoletilbud i Vejen Kommune
Centeret Østerbyskolen
Her går børn med behov for høj grad af voksenkonktakt.
Tilbuddet gives til elever, der har generelle og vidtgående indlæringsvanskeligheder. Det er et specialpædagogisk tilbud, som kan håndtere svære kognitive og fysiske funktionsnedsættelser. Til stedet er tilknyttet ergoterapeut samt tale/hørekonsulent. Det er muligt at gå i SFO fra 0.-10. klasse.
Centret Østerbyskolen
Østre Alle 92B
6600 Vejen
Telefon:79 96 55 90
Afdelingsleder: Liselotte Kyhn
Tlf.:25 58 40 02
Læringsleder: Bjarne Kjær Gammelgaard
Tlf.: 24 34 43 18
Centeret Højmarkskolen
Her går børn med særligt behov for guidning.
Det er et specialpædagogisk tilbud, som kan tilbyde meget struktur og guidning af eleverne. Det er muligt at gå i SFO fra 0.-5. klasse.
Centeret Højmarkskolen
Højmarksvej 16
6670 Holsted
Afdelingsleder: Jacob Michelsen
Tlf.: 21 32 05 12
Læringsleder: Despoina Heidi Holmgaard Sandvej
Tlf. 29 10 94 10
Nyttig information
Transport til specialklasse
Bevilling til kørsel til specialpædagogiske tilbud gives som udgangspunkt for et skoleår eller den resterende del af et skoleår. Bevillingen skal revurderes én gang årligt i november/december måned.
Det specialpædagogiske tilbud visiterer eleven til kørsel ud fra gældende kvalitetsstandard for kørsel til specialtilbud.
Afgørelsen om kørselsbehov og kørselstype foretages af det enkelte specialcenter og tager udgangspunkt i en individuel vurdering af elevens kørselsbehov i forhold til alder, modenhed, handicap, bopæl, evne til at vente, evne til at skifte befordringsform, at være sammen med andre m.m. Afgørelsen sker i tæt samråd med elevens forældre.
Den bevilligede kørsel iværksættes af Kørselskontoret, og der kan derfor ikke etables en ny kørselsordning uden Kørselskontorets godkendelse.
SFO for specialtilbud
I forbindelse med visitationen til specialpædagogiske tilbud er der mulighed for at forældrene kan tilmelde sig SFO. På Højmarkskolen tilbydes der i SFO fra 0. kl. - 5. kl. og på Østerbyskolen er der mulighed for SFO på alle klassetrin. Et barn, som er visiteret til specialpædagogisk tilbud, kan også fortsætte sin SFO på den almene skole, som barnet er visiteret fra, hvis det vurderes, at det er bedst for barnet.
Kontakt til Skole, Kultur og Fritid
Administrativ medarbejder
Birgit Madsen
79 96 62 84
Chefkonsulent for det specialpædagogiske område
Stella Hoff Bruun
30 58 63 72
Datoer
Møder i visitationsudvalget kan du se på Kommende visitationsdatoer
Birgit Rankenberg Madsen
Børn, PPU & Sundhedspleje
Ring til os
Bemærk
Når du sender Digital Post til os, bliver du bedt om at bruge MitID. På den måde bliver beskeden sendt sikkert, og du kan skrive dine personlige oplysninger, f.eks. dit CPR-nummer.Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.
Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.