Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Vedtægter for Handicaprådet i Vejen Kommune

§ 1 Navn

Handicaprådet i Vejen Kommune

§ 2 Formål

Handicaprådet rådgiver kommunalbestyrelsen i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle lokalpolitiske spørgsmål, som har betydning for mennesker med handicap.

Derudover kan Handicaprådet tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til initiativer.

Kommunalbestyrelsen hører Handicaprådet over initiativer, som har betydning for mennesker med handicap.

Handicaprådet kan afgive en årlig beretning om sit arbejde, eller på anden måde give kommunalbestyrelsen en årlig orientering om rådets arbejde og virke.

Handicaprådet kan tage kontakt til andre handicapråd eller organisationer mv.

Handicaprådet kan rette henvendelse til Det Centrale Handicapråd for at få belyst særlige temaer ud fra et landsdækkende perspektiv.

Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltpersoners forhold, herunder personalesager eller konkrete klagesager.

§ 3 Sekretariatsbistand

Vejen Kommunes administration yder sekretariatsbistand til Handicaprådet.

§ 4 Handicaprådets sammensætning

Rådet består af 4 medlemmer fra handicaporganisationerne i Vejen Kommune, udpeget efter indstilling fra Danske Handicaporganisationers afdeling i Vejen (DH Vejen), 1 medlem bosiddende i Vejen Kommune, udpeget af de handicaporganisationer, som står uden for DH Vejen, samt 5 medlemmer udpeget efter indstilling af kommunalbestyrelsen. De 5 medlemmer udvælges således, at der er en repræsentant fra hvert af de fem fagudvalg.

Der udpeges en personlig stedfortræder for hvert medlem af rådet, som deltager i rådets møder ved det ordinære medlems forfald. Hvis det ikke er muligt at finde en personlig stedfortræder for hvert enkelt medlem af rådet, udvælges en 1. og 2. stedfortræder.

Handicaprådet sammensættes, så medlemmerne repræsenterer forskellige handicapgrupper og forskellige sektorer i kommunen herunder både børn og voksne med handicap.

DH Vejen kan kun indstille personer, som har bopæl i kommunen. Hvis et medlem af Handicaprådet flytter fra kommunen inden udløbet af Handicaprådets funktionsperiode, indtræder en stedfortræder i Handicaprådet, og der udpeges en ny stedfortræder. Samme vilkår gør sig gældende for det medlem af Handicaprådet, der udpeges af handicaporganisationer uden for DH Vejen.

Ønsker handicaporganisationerne udenfor DH Vejen ikke ved periodens begyndelse at gøre brug af deres plads i handicaprådet tilfalder retten DH Vejen.

§ 5 Konstituering og møder

Handicaprådet konstituerer sig i det første møde med formand og næstformand.

Rådet holder mindst fire årlige møder.

Rådet forpligter sig til at følge og deltage i kommunens handicapliv og i det frivillige sociale foreningsliv på handicaprådets områder.

Rådet fastsætter selv sin forretningsorden.

Hvis et medlem har længerevarende forfald, indkaldes den personlige stedfortræder som fuldgyldigt medlem af Handicaprådet.

Alle stedfortrædere holdes løbende orienteret om Handicaprådets arbejde via dagsordener og referater.

§ 6 Handicaprådets funktionsperiode

Handicaprådet virker for en fire-årig periode, som svarer til de kommunale råds valgperiode. Medlemmerne fungerer dog, indtil nye medlemmer indstilles eller udpeges.

§ 7 Ikrafttrædelses- og ændringsbestemmelser

Vedtægterne træder i kraft efter Byrådets godkendelse.

Forslag til ændringer i vedtægten skal undergives to behandlinger i Handicaprådet med mindst seks dages mellemrum og godkendes af Byrådet.

Vedtaget i Byrådet 2022

Claus Frost Jensen

Sundhed & Sammenhæng

Ring til os

Bemærk

Når du sender Digital Post til os, bliver du bedt om at bruge MitID. På den måde bliver beskeden sendt sikkert, og du kan skrive dine personlige oplysninger, f.eks. dit CPR-nummer.

Denne side er printet den 13-11-2025 18.58

Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.

Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.

Ros og ris til hjemmesiden

Hold dig opdateret om Vejen Kommune

Vejen Kommune
Rådhuspassagen 3
6600 Vejen


CVR-nummer 29189838

Genveje