Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Projekter på over 250 m2

Hvis dit nedrivningsprojekt udgør et samlet etageareal på 250 m2, så skal nedrivningen ske som selektiv nedrivning.

Din bygning skal nedtages, så der opnås maksimal udnyttelse og recirkulering af materialerne. Samtidig skal alle problematiske stoffer også udsorteres.

Dvs. du skal rekviere en uddannet miljø- og ressourcekoordinator og du skal få lavet en standardiseret nedrivningsplan, i overensstemmelse med bekendtgørelsen for håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde.

Vejen Kommune guider dig igennem herunder.

Gældende regler

1. Søg nedrivningstilladelse

Når du skal i gang med dit projekt, så skal du starte med at søge tilladelse til nedrivning.

Du søger nedrivningstilladelse online på siden Byg og Miljø, hvor du får hjælp til hvilke tegninger der skal indsendes, og hvilke oplysninger der ellers er nødvendige for din byggesag.

1. Søg nedrivningstilladelse

Når du skal i gang med dit projekt, så skal du starte med at søge tilladelse til nedrivning.

Du søger nedrivningstilladelse online på siden Byg og Miljø, hvor du får hjælp til hvilke tegninger der skal indsendes, og hvilke oplysninger der ellers er nødvendige for din byggesag.

2. Indsend punkt 1 - 8 af din standardiserede nedrivningsplan

Når du søger nedrivningstilladelsen, så skal du samtidig indsende de første 1 - 8 punkter af din standardiserede nedrivningsplan.

Det gør du inde på www.bygningsaffald.dk.

Bemærk, at du ikke vil få din nedrivningstilladelse før du også har indsendt punkt 1 - 8 og at punkterne er behandlet og accepteret af Vejen Kommune.

2. Indsend punkt 1 - 8 af din standardiserede nedrivningsplan

Når du søger nedrivningstilladelsen, så skal du samtidig indsende de første 1 - 8 punkter af din standardiserede nedrivningsplan.

Det gør du inde på www.bygningsaffald.dk.

Bemærk, at du ikke vil få din nedrivningstilladelse før du også har indsendt punkt 1 - 8 og at punkterne er behandlet og accepteret af Vejen Kommune.

3. Miljøscreening

Du skal som bygherre få foretaget en screening af dit anlæg eller din bygning. Dette er for at få afdækket, om der kan være problematiske stoffer som eksempelvis PCB, klorparaffiner, PAH’er, asbest og tungmetaller mv. i de berørte anlægs- eller bygningsdele, som du skal nedrive.

3. Miljøscreening

Du skal som bygherre få foretaget en screening af dit anlæg eller din bygning. Dette er for at få afdækket, om der kan være problematiske stoffer som eksempelvis PCB, klorparaffiner, PAH’er, asbest og tungmetaller mv. i de berørte anlægs- eller bygningsdele, som du skal nedrive.

4. Miljøkortlægning

På baggrund af screeningen skal der laves en miljøkortlægning, som påviser, hvor og hvor meget af de problematiske stoffer der er i de berørte anlægs- eller bygningsdele, som nedrives.

Miljøkortlægningen skal som minimum indeholde oplysningerne angivet i bilag 2, punkt 9, i bekendtgørelsen omhåndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde.

Hvis det er blevet vurderet at en miljøkortlægning ikke er nødvendig skal dette dokumenteres. Fremsend screeningen og billeder af de berørte anlægs- eller bygningsdele, som skal nedrives.

4. Miljøkortlægning

På baggrund af screeningen skal der laves en miljøkortlægning, som påviser, hvor og hvor meget af de problematiske stoffer der er i de berørte anlægs- eller bygningsdele, som nedrives.

Miljøkortlægningen skal som minimum indeholde oplysningerne angivet i bilag 2, punkt 9, i bekendtgørelsen omhåndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde.

Hvis det er blevet vurderet at en miljøkortlægning ikke er nødvendig skal dette dokumenteres. Fremsend screeningen og billeder af de berørte anlægs- eller bygningsdele, som skal nedrives.

5. Insend punkt 9 - 22 af din standardiserede nedrivningsplan

Punkterne 9 - 22 af din standardiserede nedrivningsplan skal du insende minimum 3 uger inden du tænker at påbegynde arbejdet.

Dette gør du også inde på www.bygningsaffald.dk.

Bemærk, at arbejdet ikke må påbegyndes før Vejen Kommune har accepteret og færdigbehandlet hele din standardiserede nedrivningstilladelse.

5. Insend punkt 9 - 22 af din standardiserede nedrivningsplan

Punkterne 9 - 22 af din standardiserede nedrivningsplan skal du insende minimum 3 uger inden du tænker at påbegynde arbejdet.

Dette gør du også inde på www.bygningsaffald.dk.

Bemærk, at arbejdet ikke må påbegyndes før Vejen Kommune har accepteret og færdigbehandlet hele din standardiserede nedrivningstilladelse.

6. løbenummer

På baggrund af din standardiserede nedrivningsplan inde på www.bygningsaffald.dk vil Vejen Kommune give din sag et unikt løbenummer.

Det unikke løbenummer skal følge alt bygge- og anlægsaffaldet fra projektejendommen, til alle transportører og videre ud til alle indsamlere og modtagere.

6. løbenummer

På baggrund af din standardiserede nedrivningsplan inde på www.bygningsaffald.dk vil Vejen Kommune give din sag et unikt løbenummer.

Det unikke løbenummer skal følge alt bygge- og anlægsaffaldet fra projektejendommen, til alle transportører og videre ud til alle indsamlere og modtagere.

7. Affaldstransportøren

Når affaldstransportøren videretransporterer affaldet, skal løbenummeret og den sidste anmeldelse oplyses til det første modtageanlæg, registreret til at kunne håndtere bygge- og anlægsaffald.

Affaldstransportøren skal også oplyse til modtageanlægget, hvornår det sidste læs fra en ombygnings-, renoverings- eller nedrivningssag er afleveret.

For at må transportere affald skal affaldstransportøren være registeret i Affaldsregisteret.

7. Affaldstransportøren

Når affaldstransportøren videretransporterer affaldet, skal løbenummeret og den sidste anmeldelse oplyses til det første modtageanlæg, registreret til at kunne håndtere bygge- og anlægsaffald.

Affaldstransportøren skal også oplyse til modtageanlægget, hvornår det sidste læs fra en ombygnings-, renoverings- eller nedrivningssag er afleveret.

For at må transportere affald skal affaldstransportøren være registeret i Affaldsregisteret.

9. Modtageanlægget

Det første modtageanlæg, som er registreret til at kunne modtage og håndtere bygge og anlægsaffaldet, skal senest fire uger efter, at affaldsmodtageren har modtaget hele affaldsmængden, indberette digitalt til kommunalbestyrelsen:

a: anmeldelsens løbenummer,

b: modtagne affaldsmængder fordelt på EAK-koder underopdelt i affaldsfraktioner, og

c: dato for modtagelse af affaldet.

9. Modtageanlægget

Det første modtageanlæg, som er registreret til at kunne modtage og håndtere bygge og anlægsaffaldet, skal senest fire uger efter, at affaldsmodtageren har modtaget hele affaldsmængden, indberette digitalt til kommunalbestyrelsen:

a: anmeldelsens løbenummer,

b: modtagne affaldsmængder fordelt på EAK-koder underopdelt i affaldsfraktioner, og

c: dato for modtagelse af affaldet.

Udgør dit samlede nedrivningsprojekt over 250 m2 (etageareal), så skal det ske som selektiv nedrivning.

Formålet er at sikre at problematiske stoffer bliver udsorteret og håndteret korrekt og at ressourcerne fra nedrivningsarbejdet identificeres og materialenyttigøres. Dette så vi opnår maksimal udnyttelse og recirkulreing af materialerne.

Så som bygherre skal du sørge for at få udarbejdet en standardiseret nedrivningsplan i overensstemmelse med bekendtgørelsen om håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde.

Du skal som bygherre sørge for at rekvirere en (eller flere) miljø - og ressourcekoordinator, som skal koordinere hele dit projekt under planlægsningsfasen og under nedrivningsfasen.

Miljø- og ressourcekoordinatoren skal have den korrekte uddannelse, og have uddannelsesbevis.

Din standardiserede nedrivningsplan sendes ind til kommunen i 2 dele.

Del. 1 er punkterne 1 - 8, og de skal sendes ind på samme tid som dinansøgning om nedrivning.

Del. 2 er punkterne 9 - 22, og de skal sendes ind minimum 3 uger inden arbejdet ønskes påbegyndt.

Se mere om hvad de skal indeholde herunder.




Punkt 1 - 8 skal indeholde:

  1. Anmeldelsesdato
  2. Oplysninger om ejerforhold
  3. Oplysninger om ejendommen
  4. Overordnet beskrivelse af konstruktioner og hvad der skal nedrives
  5. Forureninger
  6. Miljø- og ressourcekoordinator i planlægsningsfasen, herunder firmanavn, inkl. CVR-nummer, og personnavn
  7. Beskrivelse af miljøscreening
  8. Ressourcescreening og beskrivelse af de potentielle ressourcer i bygningen

Det er de punkter som skal indsendes på samme tid som din ansøgning om nedrivning. Punkt 1 - 8 skal du indsende igennem www.bygningsaffald.dk.

Når kommunen har behandlet og accepteret punkt 1 - 8, så vil du modtage din nedrivningstilladelse.

Bemærk dog, at arbejder ikke må påbegyndes før du har indsendt de resterende 9 - 22 punkter og de er accepterede og færdigbehandlede af Vejen Kommune.

Punkt 9 - 22 skal indeholde:

9. Beskrivelse af miljøkortlægning.

10. Ressourcekortlægning og beskrivelse af forventede affaldstyper- og fraktioner

11. Beskrivelse af miljøsaneringsomfang

12. Beskrivelse af hvilken sanering der er tiltænkt for de enkelte materialer, samt hvordan saneringen sikrer materialets tiltænkte anvendelse.

13. Plan for selektiv nedrivning

14. Beskrivelse af byggepladsplanen for affaldssortering

15. Tidsplan

16. Beskrivelse af eksterne miljøbelastninger

17. Organisation

18. Forventet dato for hvornår nedrivningsarbejdet igangsættes

19. Ressourceansvarlig

20. Materiale- og affaldsmodtagere

21. Såfremt materialerne påtænkes genbrugt, at skulle forberedes med henblik på genbrug, genanvendt eller nyttiggjort på samme matrikel, skal det beskrives, hvordan det påtænkes anvendt.

22. Kontrolplaner udarbejdes ud fra arbejdets type forud for igangsættelse af nedrivningen

Se flere detaljer i bekendtgørelsen om håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde bilag 3.

Bemærk, at arbejdet ikke må påbegyndes før Vejen Kommune har behandlet og accpeteret alle punkterne inde på www.bygningsaffald.dk.

Som bygherre skal du inden dit projekt påbegyndes få foretaget en screening for at få afdækket, om der kan være problematiske stoffer som eksempelvis PCB, klorparaffiner, PAH’er, asbest og tungmetaller mv. i de berørte anlægs- eller bygningsdele, som skal renoveres, ombygges eller nedrives.

På baggrund af denne screeningen skal der laves en miljøkortlægning, som detaljeret beskriver, hvor og hvor meget af de problematiske stoffer der forekommer i din bygning. Din miljøkortlægning vil derfor typisk indbefatte prøvetagning af materialer, for at finde indholdet og udbredelsen af stofferne, så de kan sorteres fra og blive bortskaffet korrekt.

Du skal også huske at være opmærksom på bygningens alder, og hvilke anvendelser bygningen gennem tiden har tjent.

Miljø- og sundhedsskadelige stoffer skal identificeres og sorteres fra, så materialerne og affaldet kan materialenyttiggøres.

Har du styr på potentielle miljø- og sundhedsskadelige stoffer fra start, er det en fordel på lang sigt for alle involverede parter i processen. Dette er dels fordi man forebygger miljø- og sundhedsmæssige risici og dels fordi man undgår risiko for senere forsinkelser, ekstraregninger og usikkerheder i projektet på grund af, at eventuelle problematiske stoffer opdages for sent.

For råd og vejledning kan du læse Vejen Kommunes "Gode råd" ark

For udarbejdelse af en miljøkortlægning anbefaler vi at du kontakter et professionelt firma.

Vejen Kommune anbefaler også Dakofas "Viden om" Den gode kortlægningsrapport.

Miljøkortlægningen skal sendes ind til Vejen Kommune

Miljøkortlægningen sendes ind til Vejen Kommune. Dette kan gøres direkte via mail, via nedrivningsansøgningen i Byg og Miljø, eller i den digitale affaldsanmeldelse inde på www.bygningsaffald.dk (her skal den under alle omstændigheder vedhæftes). For hurtigere sagsbehandling anbefaler Vejen Kommune, at miljøkortlægningen sendes ind i god tid.

Bemærk, at Vejen Kommune kan kræve supplerende oplysninger, hvis dette vurderes nødvendigt af hensyn til den videre sagsbehandling.

For projekter på over 250 m2 (etageareal), må nedrivningen kun udføres af en autoriseret nedrivningsvirksomhed.

Det er dit ansvar som bygherre at sørge for at rekvirere en autoriseret virksomhed.

miljøstyrelsens hjemmeside kan hvilke virksomheder som er autoriserede.

Anitta Strømgaard Poulsen

Teknik & Miljø

Ring til os

Miriam Sørensen

Teknik & Miljø

Ring til os

Denne side er printet den 03-12-2025 19.21

Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.

Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.

Ros og ris til hjemmesiden

Hold dig opdateret om Vejen Kommune

Vejen Kommune
Rådhuspassagen 3
6600 Vejen


CVR-nummer 29189838

Genveje