Vinterberedskabet
Beredskabsperiode
Vinterberedskabet er etableret i perioden 15. oktober til 15. april.
Overvågning
I beredskabsperioden har Vejen Kommunes vintervagt ansvaret for, i alle døgnets 24 timer, at overvåge vej- og vejrsituationen. Vintervagten benytter glatførevarslingssystemet VejVejr, som blandt andet giver mulighed for, at sammenholde data fra Vejen Kommunes 6 glatføremålestationer samt stationerne i nabokommunerne.
Vagtordninger
Vintervagten har det overordnede ansvar for hvornår glatførebekæmpelsen iværksættes.
Inspektionsvagten tilkaldes efter aftale med vintervagten, ud til inspektion af veje og stier i kommunen. Vintervagten tager i samråd med inspektionsvagten beslutning om handlingsplanen når glatførebekæmpelsen eller snerydningen iværksættes.
Udkald
Som udkalds- og administrationssystem anvendes Vinterman. Når vintervagten har vurderet, at der ud fra de oplysninger der foreligger, bliver glat, fortages udkald til præventiv glatførebekæmpelse på klasse I veje og -stier.
Vintervagten og inspektionsvagten vurderer i fællesskab, om der er behov for igangsætning af vinteraktivitet på klasse II-, III- og IV-vejene samt klasse II-stierne.
Samtlige udkald på klasse I, II, III og IV-veje samt klasse I og II-stier foretages af vintervagten, via Vinterman.
Nødsituationer
Falck, læger, hjemmeplejen, dyrlæger m.m. kan i nødsituationer rekvirere sneplovsassistance hele døgnet.
Vej- og vejrsituationen
Lyt til Radio Syds morgenudsendelser.
Oplysninger kan endvidere fås på www.vintertrafik.dk
Her kan du give konstruktiv feedback til redaktøren af denne side
Skriv en kommentar til siden.
Vi følger op på alle henvendelser, men husk at dette er feedback til denne side og hjemmesiden vejen.dk.