Nyt byrum på Banegårdspladsen i Vejen
En lang rejse – fra store visioner til det rigtige kompromis
Arbejdet med Banegårdspladsen begyndte allerede tilbage i 2016, da Vejen midtby blev undersøgt som del af en større potentialeplan. Visionen var klar: Vi ville skabe et byrum, der i højere grad understøttede bylivet. Med variation i opholdsmuligheder, rum målrettet unge, børn og familier, og tydelige forbindelser mellem byens vigtigste knudepunkter – biblioteket, kulturinstitutionerne, butikkerne og stationen.
Siden fulgte samarbejdet med Realdania – et samarbejde, som gav os både retning og mod til at tænke større. Som mange ved, så stod vi på et tidspunkt i et afgørende kryds: Skal vi skabe det helt store grønne byrum – eller skal vi fastholde det antal parkeringspladser, som butikkerne i midtbyen har brug for?
Det var ikke en let beslutning. Men det var en nødvendig én. Byliv kræver mennesker – og mennesker har brug for adgang.
Derfor besluttede byrådet at fastholde parkeringspladserne. Og dermed ændrede projektet karakter. Det grønne byrum blev mindre – men ambitionen om at skabe en flot, indbydende og funktionel velkomst til byen forsvandt ikke. Den fik bare en ny form.
Når mange interesser skal mødes
Banegårdspladsen er et projekt, hvor rigtig mange hensyn skal gå op i en højere enhed.
Det gælder ikke mindst trafikafviklingen. De tunge leverancer til dagligvarebutikker skal fortsat kunne køre den rigtige vej ind til vareindleveringen – uden at tung trafik presses rundt i bymidten mere end nødvendigt.
Det gælder de mange p-pladser, som butikkerne og byens kunder er afhængige af.
Det gælder trygheden for de bløde trafikanter, som nu får et mere sikkert fodgængerfelt over Torvegade.
Og det gælder opholdsmulighederne, som skulle balancere både nærhed til butikkerne og afstand til trafikken.
Vi har skabt et byrum, der ikke føles som en trafikplads – men som et opholdsrum med plads til både grønt, aktiviteter og ro.
Inddragelse – og især én gruppe, der gjorde en forskel
En af de stærkeste dele af processen har været dialogen. Ikke mindst med de unge.
I 2023 pakkede vi plancher, skitser og farvede klistermærker og tog på rundtur til Vejen Gymnasium, Vejen Business College og Østerbyskolen. Ikke for at holde oplæg – men for at møde de unge dér, hvor de er.
Her blev der peget, diskuteret, stemt og kommenteret. Og der var et markant ønske, der gik igen:
”Giv os steder at sidde. Giv os noget at kigge på. Giv os liv i byen.”
De unges ønsker er taget med både her, og fordelt på området ved det tidligere posthus og i næste uge forventer jeg, at der kommer flere opholdsmøbler ovre på Rådhuspassagen.
Og så er det vigtigt at sige: Når vi taler om involvering, handler det ikke kun om unge. Borgere, butikker, naboer, brugere af stationen, kulturinstitutioner og politiet – der har været rigtig mange på banen undervejs. Det har gjort projektet stærkere. Mere afbalanceret. Mere lokalt forankret.
Designet – og hvorfor pladsen ser ud, som den gør
I forhold til pladsens design har især tre ting været afgørende:
1. En grøn og imødekommende velkomst til byen
Grønt gør noget ved os. Det signalerer ro, trivsel og kvalitet. Derfor er beplantningen tænkt som en tydelig ramme. Gruslaget er valgt både for planternes skyld og for en lettere drift fremover. Det ser ikke så grønt ud nu, men I kan glæde jer til foråret, når det hele springer ud.
2. Ophold, ophold – og ophold
Der er tænkt mange steder at sidde, hvile og være. Til børn, der vil lege. Til forældre, der gerne vil have et par minutter mere i byen. Til den rejsende, der lige venter på toget. Det er helt bevidst. Vi vil gerne have, at folk bliver her lidt længere.
3. Klar trafiklogik og tryghed
Afstanden mellem opholdsområder og trafikken er vigtig. På den måde skaber vi et byrum – ikke et parkeringsrum. Og den nye opgradering af fodgængerfeltet er et tydeligt signal om, at de bløde trafikanter har førsteprioritet her.
Delprojekter
Et af formålene med omdannelsen af Banegårdspladsen er at styrke forbindelsen mellem Rådhuspassagen, stationen, rutebilstationen og passagen syd for banen. Med det nye byrum skabes der en naturlig og oplevelsesrig passage mellem stationen og Rådhuspassagen.
Varetransport ledes rundt om p-pladsen via den vestlige passage i det nye byrum. Personbiler og anden trafik skal benytte samme ind- og udkørsel ved Vester Allé/Torvegade. Ved at mindske trafikken i den østlige del af pladsen, skabes der plads til et stort byrum, der kan indrettes på de gåendes præmisser med plads til ophold og leg.
Bede med varierende beplantning definerer byrummet og skaber små lommer med læ, skygge og sol, hvor der er plads til ophold og leg. Beplantningen giver samtidig en visuel afskærmning af trafikken, særligt parkeringspladsen.
På billedet ses den adgang, der kun er etableret til varetransport. Idet Kvicklys vareindlevering er placeret med adgang fra sydvest, skal lastbiler dertil kunne køre rundt og vende på Banegårdspladsen. Adgangen giver ligeledes mulighed for, at renovatører og andre større biler har adgang til og kan komme rundt om pladsen.
![]()
Projektet på Banegårdspladsen skrider fremad. Nu kan man ane de forskellige bede.
I uge 42 starter vi på at montere legeredskaber og i uge 43 påbegyndes selve beplantningen.
Signe Hvergel Petersen
Teknik & Miljø
Ring til os
Bemærk
Når du sender Digital Post til os, bliver du bedt om at bruge MitID. På den måde bliver beskeden sendt sikkert, og du kan skrive dine personlige oplysninger, f.eks. dit CPR-nummer.Carsten Spang Hansen
Teknik & Miljø
Ring til os
Bemærk
Når du sender Digital Post til os, bliver du bedt om at bruge MitID. På den måde bliver beskeden sendt sikkert, og du kan skrive dine personlige oplysninger, f.eks. dit CPR-nummer.Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.
Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.