Hjem Borger Sundhed, omsorg og psykiatri Tandpleje Børn og unge Unge mellem 16 og 18 år

Unge mellem 16 og 18 år

Vi indkalder alle efter behov og inddeler de unge i grøn, gul og rød kategori.

Vi vurderer individuelt hvor ofte de skal ses til forebyggende behandlinger i den mellemliggende periode.

I er meget velkomne til at møde op sammen med jeres barn for at støtte dem, få et resultat på dagens fund og en personlig snak omkring tandsituationen.

For at minimere risikoen for at udvikle huller i tænderne, tilbyder vi i nogle tilfælde lakforsegling af blivende kindtænders tyggeflader.

Vi fluorbehandler begyndende huller og giver individuelle kostvejledninger samt mange andre tiltag.

En kontrol kan være at vi følger udvikling af tandfrembrud, traumekontrol eller andet der bør observeres.

• Børst tænder morgen og aften i fluortandpasta med 1450 ppmF
  • Brug tandtråd for at rense mellem tænderne 4-7 gange i ugen
  • Undgå huller - spar på det søde fra mad og drikke
  • Undgå syreskader - Drik vand og mælk. Spar på de sure læskedrikke som f.eks. sodavand, saft, juice, icetea, energidrikke mm. Max ½ ltr. om ugen