Hjem Borger Sundhed, omsorg og psykiatri Tandpleje Børn og unge Børn mellem 5 og 8 år 6 års tanden - blivende kindtand

6 års tanden - blivende kindtand

De første blivende kindtænder

6 års tanden er den første blivende kindtand der bryder frem. Den kommer hos de fleste børn omkring 6 års alderen, derfra navnet.

Den bryder frem bag ved mælkekindtænderne - én i hver side både i overmunden og undermunden, det vil sige 4 i alt.

6-års tanden sidder langt tilbage i munden og den er i en lang periode delvis dækket af tandkød og nogen gange svær at opdage. Det gør den særlig vanskelig at børste ren. Bakteriebelægninger kan derfor dække tanden i lang tid og derved er der en øget risiko for at der kommer hul i tanden.

Ikke alle børn mærker når der er 6-års tænder på vej, hvorimod andre er mere påvirket af det. Begge dele er normalt, men vigtigst af alt er at kunne holde tanden ren.

Derfor:

Gode råd til tandbørstning

Læs mere om gode råd til nemmere tandbørstning.

Gode råd til tandbørstningen

Dyrenes tandbørstesang er til dig, der godt kan bruge lidt hjælp, når du børster tænder på dine børn.

Tandplejen

Sundhed & Sammenhæng