Hjem Borger Sundhed, omsorg og psykiatri Tandpleje Børn og unge Børn mellem 1½ og 4 år

Børn mellem 1½ og 4 år

Hvordan klarer I nemmest den daglige og nødvendige tandbørstning på børnene i en travl hverdag, hvor voksenhjælp til tandbørstningen er en nødvendighed? Kom og få en snak.

Det er sjovt at gå til tandlæge

Når barnet er 1½ år inviteres I til tumlingemøde, som er første besøg ved Tandplejen.

Fra barnet er 2½ år og frem til 4 års alderen ser vi børnene cirka 1 gang om året til undersøgelse.

Det er vores småbørns tandklinikassistenter der undersøger børnene i denne aldersgruppe, og giver børnene mulighed for at lege og prøve tandlægeudstyret.

Vi gør meget ud af, at børnene lærer at blive fortrolige med at komme hos os i Tandplejen.

Vi anbefaler at besøget foregår om formiddagen, hvor børnene er mest oplagte og friske.

Om behandlingen i Tandplejen

Vi opfordrer til at barnet har én forælder med til undersøgelse, så vi kan indhente samtykke og få accept til behandlingsplanen.

Hvad gør vi?

• Vi behandler alle individuelt
  • Vi fortæller hvordan behandlingen skal foregå
  • Vi afstemmer hvert besøg efter behov og modenhed
  • Vi prioriterer at alle skal føle sig trygge hos os
  • Vi lægger vægt på smertefri behandling

Gode råd til tandbørstning

Læs mere om gode råd til nemmere tandbørstning.

Gode råd til tandbørstningen

Dyrenes tandbørstesang er til dig, der godt kan bruge lidt hjælp, når du børster tænder på dine børn.

Tandplejen

Sundhed & Sammenhæng