Regulativ for husholdningsaffald

Affaldsregulativerne beskriver de regler Vejen Kommune har fastlagt for håndteringen af affald og brugen af de kommunale affaldsordninger.

Regulativet er vedtaget den 27-06-2023 og er trådt i kraft den 01-08-2023.

§ 1 Formål

Formålet med dette regulativ er at fastsætte regler for håndtering af husholdningsaffald fra alle borgere og grundejere i Vejen Kommune med henblik på at forebygge forurening, uhygiejniske forhold for miljø og mennesker og begrænse ressourceanvendelsen ved at fremme genanvendelse af affald.

Formålet er endvidere efter miljøbeskyttelsesloven at fastsætte regler om de kommunale affaldsordningers omfang og tilrettelæggelse m.v. med henblik på at etablere og skabe rammerne for velfungerende kommunale ordninger, herunder normere de praktiske forhold i forbindelse med afviklingen af affaldsindsamlingen og -håndteringen.

§ 2 Lovgrundlag

Regulativet er udarbejdet i henhold til gældende miljølovgivning, herunder navnlig: Lov om miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven).

Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr (elektronikaffaldsbekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer (batteribekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om visse krav til emballager (emballagebekendtgørelsen).

§ 3 Definitioner

De definitioner, der anvendes i dette regulativ, svarer til de definitioner, der fremgår af det til enhver tid gældende lovgrundlag.

Affaldshierarkiet: Affaldshierarkiet eller affaldspyramiden er et begreb i dansk affaldspolitik og EUs rammedirektiv for affald og beskriver prioriteringer i affaldspolitikken. Politikken knyttet til begrebet går ud på behandle affald, så nær toppen af hierarkiet som muligt - og består af følgende punkter: Affaldsforebyggelse - Genbrug - Materialegenindvinding - Anden affaldsnyttiggørelse - Deponering.

Bringeordning: En ordning, hvor den enkelte husstand selv afleverer affaldet ved indsamlingssteder, som beskrevet i dette regulativ.

Genanvendeligt affald: Affald, som er egnet til genanvendelse, og som efter lovgivningen skal genanvendes.

Grundejer: Ved en grundejer forstås den, der ifølge tingbogen har adkomst til ejendommen eller den ubebyggede grund. I en ejendom med andelsboliger eller ejerlejligheder anses
andelsboligforeningen eller ejerforeningen som grundejer efter dette regulativ. Henteordning: En ordning, hvor affaldet hentes hos den enkelte husstand.
Husholdningsaffald: Husholdningsaffald, som er frembragt af husholdninger.
Husstand: Ved husstande forstås alle boliger. En husstand defineres som en enhed, der omfatter samtlige personer på samme adresse uanset familiemæssige tilknytningsforhold.

Husstandsindsamling: Indsamling af affald via faste beholdere placeret ved en-familieboliger i byen eller på landet.

Husstandsnær indsamling: Indsamling af affald fra flere boliger, hvor beholderne enten er placeret i umiddelbar nærhed af etageboliger og tætte bykerner (inkl. kædehuse/rækkehuse/tæt lav bebyggelse) eller i rimelig gåafstand fra sommerhusområder og kolonihaver.

Indsamlingsmateriel (beholdere): Materiel til midlertidig opbevaring af affald. Indsamlingsmateriellet kan være placeret på husstandens matrikel eller husstandsnært (henteordning) eller ikke-husstandsnært (bringeordning). For henteordninger anvendes fast indsamlingsmateriel, f.eks. beholdere, containere eller nedgravede løsninger. For indsamling af f.eks. batterier, småt elektronikaffald og andet farligt affald kan der være særlige behov, hvorfor indsamling kan ske ved at anvende børnesikrede miljøkasser eller aflåste miljøskabe. I dette regulativ anvendes begrebet ”beholdere” for alle typer indsamlingsmateriel.

Madaffald: Alle fødevarer som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002, der er blevet til affald.

Renovatør: Betegnelse for enten renovationsmedarbejder eller en virksomhed som transporterer eller indsamler affald.

Restaffald: Affald, som ikke er omfattet af andre indsamlings- eller anvisningsordninger, dvs. affald, som ikke egner sig til genbrug eller genanvendelse, ikke er farligt eller ikke er omfattet af en ordning med producentansvar.

Standplads: Pladsen, hvor beholderen er placeret på grunden. Denne plads skal overholde Arbejdstilsynets krav til adgangsveje.

Takstblad: Takster, bidrag og gebyrer for Vejen Kommunes affaldshåndtering, som er 
udarbejdet iht. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets Bekendtgørelse om affaldsregulativer, - gebyrer og -aktører m.v.

 

§ 4 Gebyrer

Kommunalbestyrelsen fastsætter gebyrer i henhold til miljøbeskyttelsesloven samt affaldsaktørbekendtgørelsen.

Kommunalbestyrelsen vedtager efter affaldsaktørbekendtgørelsen én gang årligt et gebyrblad, der angiver størrelsen på ovennævnte gebyrer. Gebyrbladet er tilgængeligt på Vejen Kommunes hjemmeside.

§ 5 Klage m.v.

Kommunalbestyrelsens afgørelser efter regulativet kan i henhold til affaldsaktørbekendtgørelsen ikke påklages til anden administrativ myndighed.

Ankestyrelsen kan som led i det kommunale og regionale tilsyn behandle spørgsmål om, hvorvidt kommunen overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentligt myndigheder, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i medfør af denne lovgivning. Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.

§ 6 Overtrædelse og straf

Overtrædelse af regulativet straffes efter affaldsaktørbekendtgørelsen med bøde.

Efter affaldsaktørbekendtgørelsen kan straffen stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er:

1. voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller

2. opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.

§ 7 Bemyndigelse

Kommunalbestyrelsen har bemyndiget Udvalget for teknik og miljø til at træffe afgørelser efter dette regulativ.

§ 8 Ikrafttrædelse

Regulativet træder i kraft den 15-12-2022.

Samtidig med ikrafttrædelsen af dette regulativ ophæves følgende:

  • Regulativ for Husholdningsaffald for Vejen Kommune, godkendt 14.09.2021
  • Regulativ for Husholdningsaffald for Vejen Kommune, godkendt 04.06.2012

Således vedtaget af kommunalbestyrelsen den 13.12.2022.

Borgmester Frank Schmidt-Hansen         Kommunaldirektør Ole Slot

§ 9 Tilmelding/afmelding

Til- og afmelding foretages til kommunalbestyrelsen.

Til- og framelding

Alle ejendomme med boligenheder i Vejen Kommune skal være tilmeldt ordning for husholdningsaffald samt ordning for genbrugspladserne. Der opkræves gebyr pr. boligenhed. For mad- og restaffald opkræves dog gebyr pr. indsamlingsmateriel (beholder).

Tilmelding vedrørende afhentning af husholdningsaffald, herunder regulering af beholderkapaciteten, sker ved henvendelse til Vejen Kommune mindst 14 dage før forventet levering.

Afmelding kan kun ske, hvis særlige forhold gør sig gældende og kun med Vejen Kommunes godkendelse.

Der opkræves et gebyr i forbindelse med ombytning af beholdere m.m. samt administrationsgebyr for visse ydelser. Der henvises til Vejen Kommunes hjemmeside for priser for affaldshåndtering.

Fritagelse

Alle ejendomme med boligenheder i Vejen Kommune har pligt til at være tilmeldt den kommunale ordning for husholdningsaffald samt ordning for genbrugspladserne.

Vejen Kommune kan, indenfor lovgivningens rammer, meddele fritagelse for bestemmelserne i dette regulativ.

Vejen Kommune kan efter forudgående skriftlig ansøgning fra grundejeren fritage ejendomme for deltagelse i ordningen for husholdningsaffald.

Fritagelse gives ikke med tilbagevirkende kraft.

Ejendomme, hvor der meddeles fritagelse for deltagelse i ordningen for husholdningsaffald, kan fritages for betaling af henteordningerne.

En fritagelse bortfalder, hvis der sker ændring i forudsætningerne, eller hvis den misbruges.

Det påhviler grundejere at underrette Vejen Kommune, når der sker ændringer i forudsætningerne for fritagelsen.

Genbrugspladsordningen kan ikke afmeldes på en ejendom, der omfatter bebyggelse til beboelse.

Ved fritagelse fra henteordninger for rest- og genanvendeligt affald hjemtager Vejen Kommune alle beholdere, der er stillet til rådighed på ejendommen.

Der opkræves et gebyr i forbindelse med hjemtagning af beholdere i henhold til gældende takstblad.

Dispensation

Kommunale institutioner/virksomheder er omfattet af nærværende regulativ for husholdningsaffald for så vidt angår henteordninger for indsamling af de 10 fraktioner: Madaffald, papir, pap, glas, metal, plast, mad- og drikkekartonaffald, farligt affald, tekstilaffald samt restaffald.

Hvis en kommunal institution/virksomhed har affald, som ikke kan rummes af den kommunale indsamlingsordning (eksempelvis afviger i art og/eller mængde fra en ordinær husholdning), kan der meddeles dispensation fra den kommunale ordning. Dispensation kan gives til enkelte eller alle henteordninger.

Teknik og Miljø afgør om, der kan meddeles dispensation.

Såfremt den kommunale institution/virksomhed har affald, som i art og mængde ikke svarer til hvad den kommunale ordning kan rumme, kan Teknik og Miljø beslutte at den kommunale institution/virksomhed ikke kan rummes af ordningen.

§ 10 Ordning for madaffald

§10.1 Hvad er madaffald

Madaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

§10.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

Ordningen gælder desuden for kommunale institutioner/virksomheder.

§10.3 Beskrivelse af ordningen

Madaffaldsordningen er en indsamlingsordning etableret som en henteordning. Vejen Kommune udleverer poser, som benyttes til opsamling af madaffaldet.
Vejen Kommune omdeler årligt et antal poser til private borgere, grundejere og kommunale institutioner/virksomheder. Såfremt der er behov for flere poser end de omdelte, gælder følgende for rekvirering af flere poser:

Ved husstandsindsamling bindes en madaffaldspose på låget af beholderen for

mad-/restaffald. Transportøren vil efterfølgende lægge flere poser på beholderen.
Ved husstandsnær indsamling skal udlevering af poser aftales med Vejen Kommune.

De udleverede poser må kun bruges til opsamling af madaffald.

Der skal bindes knude på poserne, inden de lægges i beholderen for madaffald.

Borgeren og grundejeren kan kompostere den vegetabilske del af madaffald på ejendommen, hvor husholdningen er beliggende.

Kompostering på egen matrikel medfører ikke reduktion i renovationsgebyr.

Der må ikke benyttes køkkenkværn i afløbsinstallationer til at bortskaffe affald med spildevandet.

§10.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til madaffald.

Beholdere leveres af og tilhører Vejen Kommune.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Beholdere, som bortkommer, eller som beskadiges af andre årsager end almindeligt brug og slitage, herunder ved brand, hærværk eller misbrug, erstattes af borgeren og grundejeren.

Det påhviler desuden borgere og grundejeren at efterkomme de bestemmelser, som kommunalbestyrelsen træffer til sikring af beholdere.

§10.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder eller ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§10.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere, borgere samt kommunale institutioner/virksomheder skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads) således, at Arbejdstilsynets krav til adgangsveje overholdes.

Hvis beholderne er placeret, så Arbejdstilsynets regler ikke kan overholdes ved afhentning, skal grundejere, borgere eller den kommunale institution/virksomhed sørge for, at adgangsvejene bringes i orden. Alternativt kræver Vejen Kommune, at borgere, grundejere og kommunale institutioner/ virksomheder stiller beholderne frem til skel inden tømning.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 05.30 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted.

Såfremt kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.

Beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte nærmere regler vedrørende placering af beholdere.

§10.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt og affaldet ikke klemmes fast i beholderen. Såfremt beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

Madaffald kommes i udleverede poser, som lukkes med en knude, inden de lægges i beholderen.

§10.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

Hvis beholdere ikke renholdes forsvarligt, kan Vejen Kommune lade det ske for grundejerens regning.

§10.9 Afhentning af madaffald

Vejen Kommune har 14. dages tømning med ugetømning som tilvalg.

For fritidsboliger (sommerhuse, kolonihaver o.l.) gælder, at disse kan tømmes ugentligt i ugerne 27-32 og 14-dages tømning resten af året. Der anvendes samme enhedspriser for disse tømninger som for helårsbeboelse med 14. dages tømninger.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 5.30-17.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger
Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag. Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og - tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes hjemmeside.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser. Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§ 11 Ordning for papiraffald

§11.1 Hvad er papiraffald

Papiraffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

Papiraffald omfatter rent og tørt papir, som f.eks. aviser, reklamer og kontorpapir.

Papiraffaldet må ikke indeholde uønskede stoffer og materialer, som giver problemer i genanvendelse, f.eks. vådt og snavset papir og plastbelagt papir.

§11.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

Ordningen gælder desuden for kommunale institutioner/virksomheder.

§11.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for papiraffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§11.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til papiraffald.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Det påhviler desuden borgeren og grundejeren at efterkomme de bestemmelser, som kommunalbestyrelsen træffer til sikring af beholdere.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside, hvilke beholdere der kan benyttes.

§11.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§11.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere, borgere samt kommunale institutioner skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads) således, at Arbejdstilsynets krav til adgangsveje overholdes.

Hvis beholderne er placeret, så Arbejdstilsynets regler ikke kan overholdes ved afhentning, skal grundejere, borgere eller den kommunale institution/virksomhed sørge for, at adgangsvejene bringes i orden. Alternativt kræver Vejen Kommune, at borgere, grundejere og kommunale institutioner/ virksomheder stiller beholderne frem til skel inden tømning.
Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren.
Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 07.00 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted.

Såfremt kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.

For at tilgodese renovatørens arbejdsmiljø efterlades 4-hjulede containere med hjulene låst. 2-hjulede beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

§11.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholderen må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen. Såfremt beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

§11.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere af renholde beholdere.

§11.9 Afhentning af papiraffald

Papiraffald hentes som udgangspunkt hver 4. uge i fast ruteindsamling. Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Vejen Kommune for samlede bebyggelser som f.eks. boligforeninger, klyngehuse, hytteområder o.lign. efter konkret vurdering bestemme, at beholdere til genbrugsmaterialer skal tømmes efter anden frekvens.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 07.00-18.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger
Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag. Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og - tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes hjemmeside.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser. Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§11.10 Øvrige ordninger

Papiraffald kan desuden afleveres på kommunens genbrugspladser.

§ 12 Ordning for papaffald

§12.1 Hvad er papaffald

Papaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

Papaffald omfatter rent og tørt pap, som f.eks. papkasser, karton fra emballage, paprør fra køkken- og toiletruller.

Papaffaldet må ikke indeholde uønskede stoffer eller materialer, der giver problemer i genanvendelsen, f.eks. flamingo eller vådt pap.

Pap, der er for stort til at være i genbrugsbeholderen, skal afleveres på genbrugspladsen i henhold til § 21 Ordning for genbrugspladserne.

§12.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

Ordningen gælder desuden for kommunale institutioner/virksomheder.

§12.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for papaffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§12.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til papaffald.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside, hvilke beholdere der kan benyttes.

§12.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§12.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere, borgere samt kommunale institutioner skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads) således, at Arbejdstilsynets krav til adgangsveje overholdes.

Hvis beholderne er placeret, så Arbejdstilsynets regler ikke kan overholdes ved afhentning,
skal grundejere, borgere eller institutionen/virksomheden sørge for, at adgangsvejene bringes i orden. Alternativt kræver Vejen Kommune, at borgere, grundejere og kommunale institutioner/ virksomheder stiller beholderne frem til skel inden tømning.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 07.00 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted.

Såfremt kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.

For at tilgodese renovatørens arbejdsmiljø efterlades 4-hjulede containere med hjulene låst. 2-hjulede beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

§12.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen. Såfremt beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

§12.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

§12.9 Afhentning af papaffald

Papaffald hentes som udgangspunkt hver 4. uge i fast ruteindsamling. Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Vejen Kommune for samlede bebyggelser som f.eks. boligforeninger, klyngehuse, hytteområder o.lign. efter konkret vurdering bestemme, at beholdere til genbrugsmaterialer skal tømmes efter anden frekvens.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 07.00-18.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger
Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag. Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og - tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes hjemmeside.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser. Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§12.10 Øvrige ordninger

Papaffald kan desuden afleveres på Vejen Kommunes genbrugspladser.

§ 13 Ordning for glasaffald

§13.1 Hvad er glasaffald

Glasaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

Glasaffald omfatter glas, der er tømt og skrabet rent for mad- eller drikkevarer, f.eks. konservesglas og vinflasker samt almindelige drikkeglas, herunder glasskår fra nævnte.

Glasaffald omfatter ikke særlige glastyper, der kan give problemer i genanvendelsen, f.eks. ildfaste fade, planglas fra vinduer samt spejle.

§13.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

Ordningen gælder desuden for kommunale institutioner/virksomheder.

§13.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for glasaffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§13.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til glasaffald.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside hvilke beholdere, der kan benyttes.

§13.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig

beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§13.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere, borgere samt kommunale institutioner skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads) således, at Arbejdstilsynets krav til adgangsveje overholdes.

Hvis beholderne er placeret, så Arbejdstilsynets regler ikke kan overholdes ved afhentning, skal grundejere, borgere eller institutionen/virksomheden sørge for, at adgangsvejene bringes i orden. Alternativt kræver Vejen Kommune, at borgere, grundejere og kommunale institutioner/ virksomheder stiller beholderne frem til skel inden tømning.
Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 07.00 på tømningsdagen.
Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted.
Såfremt kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.
For at tilgodese renovatørens arbejdsmiljø efterlades 4-hjulede containere med hjulene låst. 2-hjulede beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

§13.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen. Såfremt beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

§13.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

§13.9 Afhentning af glasemballageaffald

Glasaffald hentes som udgangspunkt hver 4. uge i fast ruteindsamling. Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Vejen Kommune for samlede bebyggelser som f.eks. boligforeninger, klyngehuse, hytteområder o.lign. efter konkret vurdering bestemme, at beholdere til genbrugsmaterialer skal tømmes efter anden frekvens.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 07.00-18.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger
Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag. Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og - tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes hjemmeside.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser. Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§13.10 Øvrige ordninger

Glasaffald kan desuden afleveres på Vejen Kommunes genbrugspladser.

§ 14 Ordning for metalaffald

§14.1 Hvad er genanvendeligt metalaffald

Metalaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen

Metalaffald omfatter produkter og emballager, som f.eks. konservesdåser, drikkevaredåser og mindre metalgenstande, der overvejende består af metal. Metalemballage fra fødevarer skal være tømt og skrabet rent for mad- og drikkevarer. Metalemballagen kan have belægninger af plast, men skal stadig sorteres som metal.

Metalaffald må ikke indeholde affald, der kan give problemer i genanvendelsen, f.eks. elektronik, trykflasker og emballager fra faremærkede produkter.

Metal, der er for stort til at være i genbrugsbeholderen, skal afleveres på en af Vejen Kommunes genbrugspladser.

§14.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

Ordningen gælder desuden for kommunale institutioner/virksomheder.

§14.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for metalaffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§14.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til metalaffald.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside, hvilke beholdere der kan benyttes.

§14.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§14.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere, borgere samt kommunale institutioner skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads) således, at Arbejdstilsynets krav til adgangsveje overholdes.

Hvis beholderne er placeret, så Arbejdstilsynets regler ikke kan overholdes ved afhentning,
skal grundejere, borgere eller institutionen/virksomheden sørge for, at adgangsvejene bringes i orden. Alternativt kræver Vejen Kommune, at borgere, grundejere og kommunale institutioner/ virksomheder stiller beholderne frem til skel inden tømning.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 07.00 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted.

Såfremt kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.

For at tilgodese renovatørens arbejdsmiljø efterlades 4-hjulede containere med hjulene låst. 2-hjulede beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

§14.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen. Såfremt beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

§14.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

§14.9 Afhentning af metalaffald

Metalaffald hentes som udgangspunkt hver 4. uge i fast ruteindsamling. Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Vejen Kommune for samlede bebyggelser som f.eks. boligforeninger, klyngehuse, hytteområder o.lign. efter konkret vurdering bestemme, at beholdere til genbrugsmaterialer skal tømmes efter anden frekvens.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 07.00-18.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune. Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger
Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag. Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og - tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes hjemmeside.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser. Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§14.10 Øvrige ordninger

Metalaffald kan desuden afleveres på Vejen Kommunes genbrugspladser.

§ 15 Ordning for plastaffald

§15.1 Hvad er plastaffald

Plastaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

Plastaffald omfatter udtjente produkter, emballager og poser, der overvejende består af plast, f.eks. plastflasker, plastbakker, plastbøtter samt plastposer. Emballager, som har været
anvendt til fødevarer, skal være tømte og skrabet rene.

Plastaffaldet må ikke indeholde affald, der kan give problemer i genanvendelsen, f.eks. PVC eller plastprodukter med elektronik.

Plastaffald, der er for stort til at være i genbrugsbeholderen, skal afleveres på en af Vejen Kommunes genbrugspladser.

§15.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

Ordningen gælder desuden for kommunale institutioner/virksomheder.

§15.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for metalaffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§15.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til plastaffald.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside, hvilke beholdere der kan benyttes.

§15.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§15.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere, borgere samt kommunale institutioner skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads) således, at Arbejdstilsynets krav til adgangsveje overholdes.

Hvis beholderne er placeret, så Arbejdstilsynets regler ikke kan overholdes ved afhentning,
skal grundejere, borgere eller institutionen/virksomheden sørge for, at adgangsvejene bringes i orden. Alternativt kræver Vejen Kommune, at borgere, grundejere og kommunale institutioner/ virksomheder stiller beholderne frem til skel inden tømning.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 06.00 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted.

Såfremt kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.

For at tilgodese renovatørens arbejdsmiljø efterlades 4-hjulede containere med hjulene låst. 2-hjulede beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

§15.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i

beholderen. Såfremt beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

§15.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

§15.9 Afhentning af plastaffald

Plastaffald hentes som udgangspunkt hver 4. uge i fast ruteindsamling. Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Vejen Kommune for samlede bebyggelser som f.eks. boligforeninger, klyngehuse, hytteområder o.lign. efter konkret vurdering bestemme, at beholdere til genbrugsmaterialer skal tømmes efter anden frekvens.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 06.00-18.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger
Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag. Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og - tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes hjemmeside.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser. Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§15.10 Øvrige ordninger

Plastaffald kan desuden afleveres på Vejen Kommunes genbrugspladser.

§ 16 Ordning for mad- og drikkekartonaffald

§16.1 Hvad er mad- og drikkekartonaffald

Mad- og drikkekartonaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

Mad- og drikkekartoner omfatter kartonmaterialer, som også indeholder andre materialetyper, herunder plast og/eller metal. Det vil sige emballagekartoner, som har indeholdt fødevarer,
eksempelvis mælkekartoner, juicekartoner og lignende.

§16.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

Ordningen gælder desuden for kommunale institutioner/virksomheder.

§16.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for mad- og drikkekartonaffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§16.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til mad- og drikkekartonaffald.

Det påhviler desuden borgeren og grundejeren at efterkomme de bestemmelser, som kommunalbestyrelsen træffer til sikring af beholdere.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside, hvilke beholdere der kan benyttes.

§16.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§16.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere, borgere samt kommunale institutioner skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads) således, at Arbejdstilsynets krav til adgangsveje overholdes.

Hvis beholderne er placeret, så Arbejdstilsynets regler ikke kan overholdes ved afhentning,
skal grundejere, borgere eller institutionen/virksomheden sørge for, at adgangsvejene bringes i orden. Alternativt kræver Vejen Kommune, at borgere, grundejere og kommunale institutioner/ virksomheder stiller beholderne frem til skel inden tømning.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 06.00 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted.

Såfremt kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.

For at tilgodese renovatørens arbejdsmiljø efterlades 4-hjulede containere med hjulene låst. 2-hjulede beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte yderligere regler vedrørende placering af beholdere.

§16.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen. Såfremt beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

§16.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

§16.9 Afhentning af mad- og drikkekartonaffald

Mad- og drikkekartonaffald hentes som udgangspunkt hver 4. uge i fast ruteindsamling.

Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Hvor særlige forhold gør sig gældende, kan Vejen Kommune for samlede bebyggelser som f.eks. boligforeninger, klyngehuse, hytteområder o.lign. efter konkret vurdering bestemme, at beholdere til genbrugsmaterialer skal tømmes efter anden frekvens.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 06.00-18.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger
Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag. Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og - tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes hjemmeside.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser. Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

§ 17 Ordning for farligt affald

§17.1 Hvad er farligt affald

Farligt affald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.

Farligt affald kan være klorholdige rengøringsmidler, maling og spraydåser, elpærer, batterier og beholdere med kemikalier mv.

Farligt affald må ikke indeholde produkter, som kan udgøre en fare i indsamlingen og behandlingen som f.eks. fyrværkeri og kanyler.

§17.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

Ordningen gælder desuden for kommunale institutioner/virksomheder.

§17.3 Beskrivelse af ordningen

Vejen Kommune har etableret en indsamlingsordning for farligt affald i form af en hente – og en bringeordning.

Henteordning

Ved henteordningen skelnes der mellem individuelle affaldsløsninger og fælles affaldsløsninger.

Ved individuelle affaldsløsninger ombyttes fyldte miljøkasser til tomme miljøkasser af renovatøren i forbindelse med tømning af enten rest- og madaffald eller genanvendeligt affald.

For ejendomme med 2 til 6 boligenheder er det samme tømningsform som for individuelle affaldsløsninger.

Ved fælles affaldsløsninger for ejendomme med mere end 6 boligenheder foregår afleveringen i miljøskabe, som i faste intervaller vil blive ombyttet af renovatøren.

Bringeordning

Ved bringeordning afleveres det farlige affald på Vejen Kommunes genbrugspladser.

Se § 21 Ordning for genbrugspladserne.

Miljøkassen kan ikke ombyttes på genbrugspladserne.

§17.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til farligt affald.

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Det påhviler borgere og grundejere i kommunen at benytte de af kommunalbestyrelsens udleverede miljøkasser til indsamling af farligt affald.

Miljøkasser og miljøskabe leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

§17.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der konstateres overfyldning eller uhensigtsmæssig aflevering af det farlige affald, medtages miljøkasserne ikke. Der afleveres afvigelsesseddel, hvis kassen ikke ombyttes.

§17.6 Anbringelse af beholdere

Ordningen er organiseret forskelligt afhængig af affaldsløsning:

Individuel affaldsløsning

På afhentningsdagen skal den fyldte miljøkasse være placeret ovenpå den beholder, som bliver tømt på dagen (rest- og madaffald eller genanvendeligt affald). Renovatøren vil sørge for, at den fyldte miljøkasse ombyttes med en rengjort tom kasse.

Fælles affaldsløsninger

I områder med fælles aflevering skal borgerne anbringe deres fyldte miljøkasse til farligt affald ved indsamlingsmaterialet som udgangspunkt.

§17.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Sorteringsvejledningen, som anvist på låget af miljøkassen, skal følges. Miljøkassen må ikke fyldes med mere en 5 kg farligt affald.
Ved aflevering af miljøkassen skal adresselabel være udfyldt.

Miljøkassen er børnesikret. Det er derfor vigtigt, at kassen åbnes og lukkes korrekt, så børnesikringen altid er aktiveret.

Miljøkassen bør placeres udenfor børnehøjde.

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

§17.8 Renholdelse af beholdere

Vejen Kommune sikrer, at miljøkassen, der udleveres i forbindelse med ombytning, er rengjort.

Det påhviler borgeren/grundejeren, at holde den udleverede kasse til farligt affald ren, så der ikke kan ske en sammenblanding af farligt affald.

§17.9 Afhentning af farligt affald

Individuel affaldsløsning

Den fyldte miljøkasse kan afhentes sammen med afhentning af enten rest- og madaffald eller genanvendeligt affald. På tømningsdagen skal miljøkassen være placeret ovenpå den beholder, der bliver tømt.

Der henvises til ordningerne for disse fraktioner (§§10-16).

Fælles affaldsløsning

Tømning sker med faste intervaller for boligenheder med miljøskabe.

§ 18 Ordning for tekstilaffald

§18.1 Hvad er tekstilaffald

Tekstilaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.


Tekstilaffald er udtjente tekstiler, såsom slidt/ødelagt tøj, sokker og undertøj, slidte håndklæder, hullet sengetøj og linned, plettede og slidte gardiner og duge samt garn og stofrester.

Tekstilaffald inkluderer ikke genbrugsegnet tøj og tekstil, som skal afleveres til direkte genbrug, for eksempel via en frivillig, humanitær organisation.

Tekstilaffaldet må ikke være vådt eller indeholde uønskede stoffer såsom olie, malingspletter, madrester og jord, som kan give problemer i genanvendelsen.

Der henvises til Vejen Kommunes hjemmeside for mere information om affaldsfraktionen.

§18.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

Ordningen gælder desuden for kommunale institutioner/virksomheder.

§18.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for tekstilaffald er en indsamlingsordning, der er organiseret som en hente- og 
bringeordning.

Henteordning

Ved henteordningen afhentes tekstilaffaldet ved eller i umiddelbar nærhed af husstanden. Indsamlingen sker ved en ”pose på låg-ordning” i landområder og husstandsnært i byområder.

Afgrænsningen af landområder og byområder fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside. Vejen Kommune anviser borgere og grundejere, hvilken ordning de konkret skal benytte. Anvisning sker ved direkte henvendelse til borgere og grundejere forud for opstart og ved eventuelle senere ændringer af henteordningen for tekstilaffald.

Alle husstande i Vejen Kommune får udleveret en (1) rulle med ti (10) plastposer pr. år. De rødlige poser, som er mærket "Tekstilaffald", må kun anvendes til tekstilaffald. De kasserede tekstiler kommes i posen, og der bindes en knude på posen, når den er fyldt.

Tekstilaffaldet skal være tørt for at opnå en høj genanvendelsesprocent.

"Pose på låg-ordning" i landområder

Ordningen er en ”pose på låg-ordning”. Fyldte og lukkede tekstilaffaldsposer læggen oven på affaldsbeholderen på tømningsdagen. Renovatøren tager posen i forbindelse med den pågældende beholder.

Der må kun afleveres én pose med tekstilaffald pr. gang.

Hvor praktiske og logistiske forhold vanskeliggør husstandsindsamling af tekstilaffald ved hver husstand, kan kommunen bestemme, at en eller flere boliger skal tilknyttes en husstandsnær indsamling.

Husstandsnær indsamling i byområder

I byområder, herunder ved boligforeninger med fælles affaldsløsninger, kan ordningen tilrettelægges som en husstandsnær indsamling, hvor boligerne har en fælles beholder til indsamling af poserne med tekstilaffald. Hvis særlige forhold taler for det og hvor praktiske og logistiske giver mulighed for det, kan ordningen ligeledes tilrettelægges som en husstandsindsamling.

På udvalgte lokaliteter i byområder er der placeret opsamlingsmateriel (overjordiske beholdere), hvor tekstilaffald kan afleveres. Placering af beholderne fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside.

Fyldte og lukkede tekstilaffaldsposer kan afleveres i de opstillede beholdere for tekstilaffald.

Bringeordning

Hvis borgere har mere tekstilaffald end der kan være i de udleverede poser, kan tekstilaffaldet afleveres på Vejen Kommunes genbrugspladser. På genbrugspladserne kan desuden afleveres større stykker udtjent tekstil, som ikke kan være i de udleverede tekstilaffaldsposer.

På genbrugspladserne afleveres tekstilaffaldet i klare plastsække, der er bundet med knude for at holde tekstilet tørt.

§18.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til tekstilaffald.

Det påhviler borgeren at modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste poser til henteordningen for tekstilaffald.

Poserne udleveres af Vejen Kommune. Hver husstand får udleveret én (1) poserulle á ti (10) poser pr. år.

De husstandsomdelte poser til tekstilaffald skal benyttes til indsamling via henteordningen. Der må ikke anvendes andre typer poser til aflevering af tekstilaffald via ”pose på låg- ordningen” og den husstandsnære indsamling.

Opsamlingsmateriel til husstandsnær indsamling (overjordiske beholdere), jf. § 18.3, anskaffes, placeres og ejes af Vejen Kommune.

Vejen Kommune kan bestemme, at grundejer skal udpege en affaldsansvarlig, som kommunen kan kontakte.

§18.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Det er borgerens ansvar at sikre, at tekstilaffaldsposer ikke overfyldes, kun indeholder tekstilaffald og at knude bindes på posen forud for aflevering.

§18.6 Anbringelse af beholdere

Aflevering af tekstilaffald skal ske som beskrevet i det følgende:

Husstande med ”pose på låg-ordning”


De fyldte tekstilaffaldsposer lægges på låget af en affaldsbeholder umiddelbart før ordinær tømning af beholderen. Poserne skal afleveres lukkede og tætte, og må ikke indeholde andet end tekstilaffald. Borgeren har ansvaret for tekstilaffaldet indtil afhentning.

Poserne afhentes i forbindelse med den ordinære tømning af beholderen.

Husstande med husstandsnær indsamling

Husstande, som er omfattet af husstandsnær indsamling af tekstilaffald, skal aflevere de fyldte tekstilaffaldsposer i det fælles opsamlingsmateriel (overjordiske beholdere) til tekstilaffald efter nærmere anvisninger fra Vejen Kommune.

Poserne skal afleveres lukkede og tætte, og må ikke indeholde andet end tekstilaffald. Borgeren har ansvaret for tekstilaffaldet, indtil det er anbragt i den fælles beholder for tekstilaffald.

Det fælles opsamlingsmateriel (overjordiske beholdere) tømmes med faste intervaller af Vejen Kommune.

§18.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen.

Poserne, der alene er til tekstilaffald, må kun fyldes, så de kan lukkes med en knude. Posen skal være lukket og må ikke være revnet, når den afleveres.

§18.8 Renholdelse af beholdere

Vejen Kommune renholder beholderne.

Renholdelsen omfatter fælles opsamlingsmateriel til husstandsnær indsamling af tekstilaffald.

§18.9 Afhentning af tekstilaffald

Vejen Kommune forestår afhentning af tekstilaffald:

Husstande med ”pose på låg-ordning”

Poser, der er placeret på låget af en affaldsbeholder, afhentes i forbindelse med den ordinære tømning af den pågældende beholder.

Tekstilaffald hentes som udgangspunkt hver 2. uge i fast ruteindsamling. Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet for den pågældende affaldsbeholder (mad/rest- eller genbrugsbeholder). I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter
skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger:
Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag. Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Husstande med husstandsnær indsamling

Det fælles opsamlingsmateriel (overjordiske beholdere) tømmes med faste intervaller af Vejen Kommune. Tekstilaffald hentes som udgangspunkt hver 2. uge i fast ruteindsamling. Andre tømningsfrekvenser kan fastsættes af Vejen Kommune efter en konkret vurdering.

Såfremt der opstår opsamlingsmateriel, som er overfyldte, uhygiejniske eller lignende, som forhindrer optimale betingelse for genanvendelse af affaldet, opfordres borgerne til at kontakte kommunen, således at kommunen kan tage hånd om problemet.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 06.00-18.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.

Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

For begge ordninger gælder at:

Helligdage samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og -tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes hjemmeside.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes, f.eks. som følge af strejke eller vejrlig, kan der ske forskydning af afhentningsdagen, ligesom Vejen Kommune kan anvise affaldet til aflevering på genbrugspladserne i kommunen, uden at dette medfører reduktion i affaldsgebyret.

§ 19 Henteordning for restaffald

§19.1 Hvad er restaffald

Restaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i affaldsbekendtgørelsen

Restaffald omfatter affald, som ikke er omfattet af andre indsamlings- eller anvisningsordninger, dvs. affald, som ikke egner sig til genbrug eller genanvendelse, ikke er farligt eller ikke er omfattet af en ordning med producentansvar.

Sammensætningen af restaffaldet vil ændre sig over tid i takt med, at det bliver muligt at genbruge og genanvende flere affaldsfraktioner, og der designes flere produkter til genanvendelse.

§19.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

Ordningen gælder desuden for kommunale institutioner/virksomheder.

§19.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for restaffald er en indsamlingsordning etableret som en henteordning.

§19.4 Beholdere

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til restaffald.

Det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen anviste beholdere til restaffald.

Det påhviler desuden borgeren og grundejeren at efterkomme de bestemmelser, som kommunalbestyrelsen træffer til sikring af beholdere.
Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille yderligere krav til beholdere.

Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af Vejen Kommune.

Det fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside, hvilke beholdere der kan benyttes.

§19.5 Kapacitet for beholdere

Kommunalbestyrelsen afgør, om en beholder er overfyldt.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.

Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen – efter forudgående skriftligt varsel – ændre beholderstørrelsen, således at overfyldning undgås.

Grundejeren har ansvaret for, at der på den enkelte ejendom altid er tilstrækkelig beholderkapacitet, så overfyldning mellem to afhentninger ikke finder sted.

Hvis lejere gentagne gange bemærker, at affaldsbeholdere er overfyldte, skal de rette henvendelse til grundejeren med henblik på at anskaffe en større beholder.

§19.6 Anbringelse af beholdere

Grundejere, borgere samt kommunale institutioner/virksomheder skal anbringe beholdere på en fast plads (standplads) således, at Arbejdstilsynets krav til adgangsveje overholdes.

Hvis beholderne er placeret, så Arbejdstilsynets regler ikke kan overholdes ved afhentning,
skal grundejere, borgere eller institutionen/virksomheden sørge for, at adgangsvejene bringes i orden. Alternativt kræver Vejen Kommune, at borgere, grundejere og kommunale institutioner/ virksomheder stiller beholderne frem til skel inden tømning.

Beholderne skal være synlige og let tilgængelige for renovatøren. Beholderne skal sættes frem til standplads eller skel inden kl. 05.30 på tømningsdagen.

Indsamlingen sker efter princippet fra standplads til standplads. Det vil sige, at beholdere tømmes og afleveres på samme sted.

Såfremt kørevejen til ejendommen er spærret, f.eks. på grund af sne eller lignende, kan Vejen Kommune kræve, at opsamlingsmateriellet på tømningsdagen placeres ved nærmeste, ryddede vej.

For at tilgodese renovatørens arbejdsmiljø efterlades 4-hjulede containere med hjulene låst. Beholdere stilles med håndtagene ud mod adgangsvejen.

Vejen Kommune kan fastsætte nærmere regler vedrørende placering af beholdere.

§19.7 Anvendelse og fyldning af beholdere

Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt, og at affaldet ikke klemmes fast i beholderen. Såfremt beholderen overfyldes, vil den ikke blive tømt.

Sod og aske skal være fuldstændigt afkølet samt emballeret inden anbringelse i beholderen.

Skarpe, skærende, rivende eller spidse genstande samt støvende, vådt og uhygiejnisk affald skal være forsvarligt emballeret inden anbringelse i beholderen, så der hverken kan ske skade på personer eller på beholderen.

§19.8 Renholdelse af beholdere

Det påhviler borgere og grundejere at renholde beholdere.

Hvis beholdere ikke renholdes forsvarligt, kan Vejen Kommune lade det ske for grundejerens regning.

§19.9 Afhentning af restaffald

Afhentning

Vejen Kommune har 14. dages tømning med ugetømning som tilvalg.

For fritidsboliger (sommerhuse, kolonihaver o.l.) gælder, at disse kan tømmes ugentligt i ugerne 27-32 og 14-dages tømning resten af året. Der anvendes samme enhedspriser for disse tømninger som for helårsbeboelse med 14. dages tømninger.

Tømning sker på hverdage i tidsrummet kl. 5.30-17.00. I særlige tilfælde kan tømning ske på andre tidspunkter, dog kun efter skriftlig aftale med Vejen Kommune.
Tømning ved skoler, børnehaver og andre børneinstitutioner skal udføres udenfor institutionens åbningstid.

Manglende tømning begrundes med afvigelsesseddel på beholderne eller i postkasse.

Fejl om tømning eller beholder kan meldes på Vejen Kommunes hjemmeside under selvbetjening eller ved henvendelse til Vejen Kommune.

Glemte tømninger
Rettidigt indberettede, glemte tømninger er glemte tømninger, der indberettes senest tre (3) hverdage efter tømningsdagen. Det vil for eksempel sige, at en tømning, der er glemt om mandagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende torsdag, og en tømning, der er glemt om torsdagen, skal indberettes senest kl. 16 den efterfølgende tirsdag.

Glemte tømninger, som indberettes inden kl. 12.00, skal af renovatøren afhentes samme dag. Indberettes en glemt tømning efter kl. 12.00, skal renovatøren foretage tømningen senest dagen efter. Det gælder også hvis indberetningen sker en fredag.

Glemte tømninger, der indberettes senere end tre (3) hverdage efter tømningsdagen, kan af renovatøren udsættes til næste planlagte tømning. I disse tilfælde skal renovatøren acceptere at medtage ekstra affald i klare sække svarende til den aktuelle beholderstørrelse.

Helligdage, driftsforstyrrelser samt vejrlig kan forårsage forskydninger af tømningsdage og - tidspunkter. Information herom gives digitalt, bl.a. ved annoncering på Vejen Kommunes hjemmeside.

Hvis der forekommer perioder, hvor affaldet ikke afhentes på grund af f.eks. strejke eller vejrlig, kan Vejen Kommune anvise affaldet opsamlet i klare sække. Efterfølgende afhentes sækkene eller de afleveres i midlertidigt opstillede affaldscontainere i nærområdet eller på kommunens genbrugspladser. Der vil i sådanne tilfælde ikke ske noget fradrag i tømningsgebyret.

Uhygiejniske forhold

Det er borgeres og grundejeres pligt at sikre, at der ikke opstår uhygiejniske forhold på ejendommen.

Såfremt der opstår uhygiejniske forhold på grund af manglende kapacitet eller lignende, kan Vejen Kommune pålægge borgeren/grundejeren at rydde op og sørge for korrekt bortskaffelse i form af ekstra tømning. Såfremt borgeren/grundejeren undlader at følge et sådant påbud, kan Vejen Kommune efter forudgående skriftligt varsel - foretage oprydning og bortskaffelse for affaldsproducentens regning.

§ 20 Ordning for haveaffald

§20.1 Hvad er haveaffald

Haveaffald er afklippede grene, blade, græs, blomster, rødder, stubbe og lignende fra have- og parkanlæg.

Ordningen omfatter ikke jord og sten samt haveaffald i sække.

§20.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§20.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen for haveaffald er en indsamlingsordning etableret som en bringeordning. Det vil sige, at haveaffald kan afleveres på Vejen Kommunes genbrugspladser.

Ligeledes kan borgere og grundejere kompostere haveaffaldet på den ejendom, hvor haveaffaldet er produceret.

§ 21 Ordning for genbrugsplads[-en eller -erne]

Kommunalbestyrelsen har etableret adgang til 3 genbrugspladser til modtagelse af affald.

§21.1 Hvem gælder ordningen for

Genbrugspladserne er forbeholdt borgere og grundejere i Vejen Kommune samt de virksomheder, der vælger at gøre brug af virksomhedsordningen.

Virksomheder beliggende udenfor kommunen samt udenlandske virksomheder kan også benytte genbrugspladserne, såfremt de er tilmeldt virksomhedsordningen.

§21.2 Adgang til genbrugsplads[-en eller -erne]

Ordensreglementet for genbrugsplads[-en eller -erne] skal følges.

Indregistrerede køretøjer med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg. samt en trailer har adgang til genbrugspladserne.

For bygge- og anlægsaffald gælder særlige regler, se § 26.

§21.3 Sortering på genbrugsplads[-en eller -erne]

Ved emballering af affald, der afleveres på genbrugsplads[-en eller -erne], skal der efter
affaldsbekendtgørelsen anvendes klare plastsække. Dette for at indholdet tydeligt kan ses af personalet på genbrugsplads[-en eller -erne].

Sortering

Affaldssortering skal prioriteres således, at så meget affald som muligt kan genbruges eller genanvendes, jf. affaldshierarkiet. Se mere om affaldshierarkiet på Vejen Kommunes hjemmeside.

Anvisninger fra pladspersonalet skal følges.

Affaldet skal sorteres i de fraktioner, der er opstillet indsamlingsmateriel til og placeres i det anviste indsamlingsmateriel (containere, båse, beholdere, bure m.v.) på genbrugspladserne.

Beskrivelse af affaldsfraktioner og placering af indsamlingsmateriel findes på Vejen Kommunes hjemmeside.

Nogle affaldsfraktioner modtages ikke på genbrugspladserne. Det gælder for eksempel mad- og restaffald, strøelse og ekskrementer fra dyr, klinisk risikoaffald samt forurenet jord.

Se mere om forurenet jord på Vejen Kommunes hjemmeside. Se også nærmere særregler for bygge- anlægsaffald §26.
Klinisk risikoaffald, det vil sige medicinrester og kanyler, kan afleveres på de lokale apoteker.

Mængdebegrænsning

Der er følgende begrænsninger på aflevering af affald på genbrugspladserne:

  • Der må højst medbringes 1 m3 affald pr. gang.
  • Der må højst afleveres 50 kg. asbestaffald pr. dag. Dette svarer til 2-3 asbest-/eternittagplader pr. dag.
  • Der må højst afleveres 1 m3 ren jord fra samme lokalitet.
  • Det må kun afleveres farligt affald i mindre beholdere og højst 5 liter eller 5 kg i hver beholder.

Farligt affald skal afleveres direkte til personalet på genbrugspladsen.

Vejen Kommune kan i øvrigt fastlægge begrænsninger på aflevering af andre affaldstyper på genbrugspladserne.

§ 22 Ordning for PVC-affald

§22.1 Hvad er PVC-affald

PVC er plastmaterialer, der indeholder chlorede forbindelser (poly vinyl chlorid).

PVC-affald skal opdeles i to affaldstyper:

  • Genanvendeligt PVC-affald (hård PVC)
  • Ikke-genanvendeligt PVC-affald (blød PVC).

§22.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§22.3 Beskrivelse af ordningen

Vejen Kommune har etableret en indsamlingsordning for PVC. Ordningen er en bringeordning, hvilket vil sige, at PVC-affald kan afleveres på kommunens genbrugspladser.

PVC skal holdes adskilt fra det øvrige husholdningsaffald.

§ 23 Ordning for imprægneret træ

§23.1 Hvad er imprægneret træ

Imprægneret træ er:

  • Træ, som er tryk- eller vacuumimprægneret med træbeskyttelsesmiddel. Det kan for
    eksempel være hegn, udhæng, carporte, legehuse og andet træ fra udendørs brug, eller
  • Træ, som er behandlet med kreosot (et tjæreholdigt produkt). Det kan for eksempel
    være telefonpæle, jernbanesveller eller bundgarnspæle.


§23.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§23.3 Beskrivelse af ordningen

Imprægneret træ skal udsorteres med henblik på behandling.

Behandlingen sker på godkendt modtageanlæg.

Vejen Kommune har etableret en indsamlingsordning for imprægneret træ.

Imprægneret træ kan afleveres på kommunens genbrugspladser.

§24 Ordning for affald af elektriske og elektroniske produkter (WEEE)

§24.1 Hvad er WEEE

WEEE er affald af elektrisk og elektronisk udstyr og er defineret i elektronikaffaldsbekendtgørelsen.

Ved affald fra elektrisk og elektronisk udstyr forstås produkter, der for at virke, er afhængige af strøm. WEEE omfatter f.eks. husholdningsapparater som vaskemaskiner, tørretumblere, og komfurer, mobiltelefoner tv-skærme samt lyskilder (lysstofrør og elpærer).

WEEE er en forkortelse af waste from electrical and electronic equipment.

§24.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§24.3 Beskrivelse af ordningen

WEEE skal udsorteres med henblik på genanvendelse og afleveres til den kommunale ordning.

Enhver kan dog aflevere WEEE til forhandlere, der markedsfører sådant udstyr, og som tilbyder at modtage affaldet.

Vejen Kommune har etableret en indsamlingsordning som en hente- og bringeordning for affald af elektriske og elektroniske produkter (WEEE).

Henteordning

Mindre elektronisk affald kan afleveres i miljøkasse for farligt affald. Se § 17 Ordning for farligt affald.

Bringeordning

Stort og småt elektronikaffald kan afleveres på kommunens genbrugspladser.

§25 Ordning for bærbare batterier og akkumulatorer

§25.1 Hvad er bærbare batterier og akkumulatorer

Bærbare batterier og akkumulatorer er efter batteribekendtgørelsen defineret som ethvert batteri eller knapcellebatteri eller enhver batteripakke eller akkumulator, der er forseglet, kan være håndholdt, og ikke er et industribatteri eller en industriakkumulator eller et bilbatteri eller en bilakkumulator.

§25.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen.

§25.3 Beskrivelse af ordningen

Vejen Kommune har etableret en indsamlingsordning som en hente- og bringeordning for bærbare batterier og akkumulatorer.

Henteordning

Mindre udtjente batterier kan afleveres i miljøkasse for farligt affald. Se § 17 Ordning for farligt affald.

Bringeordning

Batterier og akkumulatorer kan afleveres på kommunens genbrugspladser.

§26 Ordning for bygge- og anlægsaffald

§26.1 Hvad er bygge- og anlægsaffald

Bygge- og anlægsaffald er affald beskrevet ved EAK-kode 17 i affaldsbekendtgørelsens bilag om listen over affald (EAK-koder).

Vejen Kommune klassificerer bygge- og anlægsaffald i tre kategorier: Uforurenet, forurenet og farligt affald.

Uforurenet bygge- og anlægsaffald

Ved uforurenet bygge- og anlægsaffald kan der med høj grad af sikkerhed lægges til grund, at affaldet ikke indeholder forurenende materialer eller stoffer i et sådant omfang eller i en
sådan koncentration, at genanvendelsen af affaldet kan have skadelig virkning på miljøet eller på menneskers sundhed.

Affaldet må ikke indeholde forhøjede koncentrationer af problematiske stoffer, for eksempel PCB, klorparaffiner, PAHer, asbest og tungmetaller.

Affaldet må ikke indeholde koncentrationer af problematiske stoffer, der kan give anledning til forurening af jord, overflade- eller grundvand.

Forurenet og farligt bygge- og anlægsaffald

Ved forurenet og farligt bygge- og anlægsaffald, forekommer der forhøjede koncentrationer af problematiske stoffer.

§26.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere.

§26.3 Beskrivelse af ordningen

Indsamling af genanvendeligt bygge- og anlægsaffald er organiseret som en bringeordning. Mindre mængder bygge- og anlægsaffald kan afleveres på Vejen Kommunes genbrugspladser. Større mængder bygge- og anlægsaffald fra private husstande skal for egen regning håndteres og bortskaffes i henhold til gældende lovgivning.

Borgere og grundejere i Vejen Kommune er forpligtet til at undersøge deres bygninger for problematiske stoffer inden nedrivning/renovering. Bygge- og anlægsaffald fra renoveringer

og nedrivninger skal anmeldes til kommunen på www.bygningsaffald.dk, senest 14 dage før arbejdet påbegyndes, hvis:

Nedrivningsarbejder, renoveringsarbejder og vedligeholdelsesarbejder af bygninger eller anlæg eller dele heraf, frembringer mere end 1 ton affald.
Der er sket udskiftning af termoruder, der kan være fremstillet i perioden 1950 til udgangen af 1977.

Ordningen er en anvisningsordning og der er til enhver tid pligt til at følge Vejen Kommunes anvisninger.

Der henvises til Vejen Kommunes hjemmeside for yderligere oplysninger om håndtering af bygge- og anlægsaffald.

§27 Ordning for asbest og eternitaffald

§27.1 Hvad er [asbest]

Asbest er sundhedsskadeligt ved indånding.

Asbest er brugt i byggematerialer, bl.a. som klæb under gulve, fliser og klinker, samt i loftsplader, tagplader, kiselgur og isoleringsmateriale til f.eks. teknisk isolering af rør. Asbest blev ulovligt at anvende i 1986. Asbest findes i mange ældre bygninger.

Da det ikke umiddelbart er muligt at skelne asbestholdige og ikke-asbestholdige plader, håndteres alle tagplader som asbestholdige plader i affaldsordningen.

På Vejen Kommunes hjemmeside kan du læse mere om asbest.

§27.2 Hvem gælder ordningen for

Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen

Ordningen gælder desuden for kommunale institutioner/virksomheder.

§27.3 Beskrivelse af ordningen

Ordningen er en indsamlingsordning etableret som en hente- og bringeordning.

Asbestholdigt affald skal udsorteres med henblik på aflevering til godkendt deponeringsanlæg (Deponi Syd I/S).

Asbestholdigt affald er sundhedsskadeligt og må derfor ikke genbruges, genanvendes eller afbrændes.

Asbestholdigt affald må ikke blandes med andet affald.

Henteordning

Henteordningen er organiseret således, at det er muligt at få afhentet asbest- og eternitaffald på ejendommen, hvorfra det køres direkte til godkendt deponi. En detaljeret beskrivelse af ordningen fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside. Affaldet skal være emballeret i bigbags, som købes via Vejen Kommunes hjemmeside.

Før bestillingen af bigbags kan godkendes, skal affaldet anmeldes i programmet Bygningsaffald, som ligeledes kan findes på Vejen Kommunes hjemmeside. Når den ønskede mængde asbestaffald er anbragt i bigbags, kan afhentning bestilles via samme system som blev anvendt til bestilling af bigbags.

Der opkræves særskilt gebyr for henteordningen. Gebyret fremgår af Vejen Kommunes takstblad.

Såfremt kravene anført under pkt. ”Vær opmærksom på” under beskrivelse af ordningen på hjemmesiden ikke er opfyldt, kan Vejen Kommune opkræve et gebyr for forgæves kørsel fra den der har bestilt afhentningen.

Bringeordning

Der kan afleveres mindre mængder asbestaffald på Vejen Kommunes genbrugspladser. Der kan afleveres op til 50 kg. asbestaffald pr. dag svarende til 2-3 tagplader pr. dag.

Alt asbestaffald, der ønskes afleveret på genbrugspladserne, skal dobbeltemballeres i plast. Se også § 21.3 Sortering på genbrugspladserne.

§28 Husstandsnær indsamling

Husstandsindsamling

For en-familieboliger gælder, at der ved hver husstand skal placeres faste beholdere.
Denne hovedregel anvendes ved alle de boligtyper, hvor praktiske og logistiske forhold giver
mulighed for det.

Husstandsnær indsamling

Såfremt praktiske eller logistiske forhold ikke giver mulighed for husstandsindsamling, kan
der etableres fælles løsninger (husstandsnær indsamling). Ved fælles løsninger sker
indsamling af affald fra flere boliger i beholdere placeret i umiddelbar nærhed af boligerne:

  • Ved etageboliger, rækkehuse/kædehuse/tæt lav bebyggelse og tætte bykerner skal fast
    indsamlingsmateriel så vidt muligt placeres sådan, at beholdere er tilgængelige i
    umiddelbar nærhed fra boligen, dvs. kort gåafstand.
  • Ved fritidsboliger skal fast indsamlingsmateriel placeres sådan, at beholderne så vidt
    muligt er tilgængelige i rimelig gåafstand fra boligen.

Grundejerne skal indgå en skriftlig aftale, og det skal klart fremgå, hvilken grundejer der er ansvarlig for fællesskabets affaldsordning.

Husstandsnære indsamlingsordninger skal i hvert enkelt tilfælde godkendes af Vejen Kommune.

Nedgravede affaldsløsninger

Boligforeninger, grundejerforeninger, boligselskaber og lignende kan etablere nedgravede affaldsløsninger til husholdningsaffald. Brugerne anskaffer selv beholderne og står for etableringen, herunder samtlige udgifter til indkøb, etablering, vedligeholdelse mm.

Vejen Kommune skal godkende beholderne og placeringen.

Ved etablering af nedgravede affaldscontainere skal de gældende krav for området opfyldes. Gældende krav fremgår af Vejen Kommunes hjemmeside.

§29 Forsøgsordninger

Vejen Kommune kan, med henblik på at udvikle og forbedre ordningerne for husholdningsaffald, gennemføre forsøgsordninger for indsamlingen af dette affald. Det kan for eksempel besluttes, at visse dele af affaldet skal opsamles adskilt fra det øvrige affald.

Hvis der i forbindelse med en sådan forsøgsordning opstilles særlige affaldsbeholdere, skal borgerne benytte disse og følge eventuelle regler for benyttelsen.

Det påhviler grundejere i forsøgsområder at sikre mulighed for anbringelse af de nødvendige affaldsbeholdere.

Derudover kan der være tale om forsøgsordninger, som har til formål at optimere
affaldshåndteringen, f.eks. med det formål at højne den reelle genanvendelse af affaldet.

Forsøgsordninger kan etableres i hele kommunen eller dele heraf og som hente- og/eller bringeordninger.

§30 Afbrænding

Generelt er afbrænding i Vejen Kommune ikke tilladt med undtagelse af hyggebål (spejderbål og lignende) samt Sankt Hans bål den 23. juni om aftenen. Her er det tilladt at afbrænde rent træ, grene og kviste.

Ovenstående gælder for alle private borgere og grundejere i Vejen Kommune.

I forbindelse med afbrænding gøres opmærksom på brandmyndighedernes afstandsregler ved afbrænding. Gældende brandværnsforanstaltninger ved afbrænding, brug af ild, lys varmekilder m.v. skal i øvrigt overholdes ved enhver afbrænding.

Afbrænding skal foregå uden gener for omgivelserne.

Det er ikke tilladt at afbrænde affald. Affald er f.eks. imprægneret træ, træ med maling, alle typer træpaller, masonitplader, flamingo, møbler, metal, glas og restaffald.

Afbrænding som naturpleje reguleres af anden lovgivning.