Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Forpligtende forståelsespapir mellem Vejen Kommune og Vejen Lærerkreds

Forord

I forlængelse af de centrale parters Aftale om arbejdstid for undervisere i kommunerne, er Vejen

Kommune og Vejen Lærerkreds enige om, at de centrale parters aftale danner udgangspunkt for

arbejdstiden for lærere og børnehaveklasseledere i Vejen Kommune. Vejen Kommune og Vejen

Lærerkreds har i fællesskab udarbejdet et fælles forpligtende forståelsespapir. Derved afvikles

tidligere fælles forståelsespapir, med de lokale aftaler og kutymer dette indebar. Forhåndsaftaler

er stadig gældende.

Den fælles forståelse af A20 har til hensigt, at elementerne i arbejdstiden bliver enkle at forstå og

lette at administrere.

Der skal være et fortsat fokus på at styrke samarbejdet centralt mellem Vejen Kommune og Vejen

lærerkreds og lokalt mellem tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og ledelse.

§5 Fuldtidsbeskæftigelse

Fuldtidsbeskæftigelse er 1924 timer brutto og 1680 timer netto. Disse planlægges som

udgangspunkt på 210 dage, hvoraf de 200 er skoledage.

§6 Arbejdstid

Fleksibel arbejdstid og sted: Lederne må planlægge fra. 7.30 – 17.00 (§6 stk. 1). Lærerne kan

planlægge ud over dette tidsrum.

Lærerne skal stå til rådighed, når samarbejde kræves.

§7 Undervisningstimer

Det tilstræbes, at der maksimalt årligt er 750 undervisningstimer.

Klasselæreropgaven

Der afsættes 125 timer til klasselærerfunktionen. Hvis funktionen deles i to, afsættes der 65 timer

til hver kontaktlærer. (Se bilag 1)

§8 Forberedelse

Vi prioriterer god tid til forberedelse.

Inden for årsnormen afsættes en samlet pulje på 50 % af undervisningstiden til forberedelse.

Ved forberedelse forstås den refleksion, planlægning, klargøring, fordybelse og efterbehandling,

som den enkelte lærer/børnehaveklasseleder foretager i tilknytning til undervisning.

Dette kan foregå alene eller i samarbejde med andre.

Ledelsen skal sikre, at det er muligt at mødes omkring fælles forberedelse inden for arbejdstiden.

Et forpligtende samarbejde er netop med til at understøtte lærernes professionelle dømmekraft.

Bemærkning: Tiden til lærerpauser og tilsyn med elever medregnes som 200 timer pr. år pr.

lærer/bhv.klasseleder.

Bilag 1

Klasselæreropgaven indeholder blandt andet

  • Forældresamarbejde, mails, trivsel, fravær
  • Forældremøder, skolehjemsamtaler, klasseforældreråd
  • Koordinering med fx trivselsvejledere, faglærere og pædagoger
  • Koordinering af samarbejde med psykologer, børne-unge-enheden mv., udtalelser, underretninger, rapporter vedr. elever med særlige behov. Dette foregår kvartalsvis, hvor hele teamet medvirker
  • Samarbejde med sundhedsplejerske
  • Deltagelse i netværksmøder om elever
  • Klassens sociale liv – aktivering af klasseforældreråd
  • Ansvar for fælles teamvurdering af social udvikling i elevplanen
  • Information på Aula og @vejen.dk, som skal videreformidles til klassens øvrige personaler, så forældre altid ved hvem de skal kontakte
  • Løbende samtaler ift. den enkelte elevs trivsel og faglige udvikling

Koordinering af uddannelsesparathedsvurderinger – UPV, herunder samarbejde med elev,

forældre og vejleder, er kun gældende for overbygningsskoler.

Derudover er der teamfunktioner som er i anden tidsramme.

Teamet er ikke defineret yderligere end det kan være klasse, årgangs, fase eller fagteam alt efter

organiseringen på den enkelte skole.

  • Koordinering ift. skolefest, lejrskole, kulturture, introture, outtroture og forældreinvolvering
  • Hjælpemidler til undervisningen
  • Elevplaner
  • Praktiske opgaver i forhold til klassen
  • Oprydning og klargøring af klasselokale til nyt skoleår

Denne side er printet den 14-11-2025 11.23

Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.

Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.

Ros og ris til hjemmesiden

Hold dig opdateret om Vejen Kommune

Vejen Kommune
Rådhuspassagen 3
6600 Vejen


CVR-nummer 29189838

Genveje