Skip til hoved indholdet

Styringsdialogmøde Vejen Byggeselskab - BOVIA den 19. februar 2024

Tilstede:

Per (direktør), Mette (kommende direktør), Anne (business kontroller), Claus (driftschef) og Heidi (økonomiansvarlig) fra Bovia.

Jens Josephsen (leder af Erhverv & Plan), Tommi Andersen (leder af Regnskab), Lise Krabbe (chef for Sekretariat & Borgerservice) og referent Camilla Sindberg Nielsen (administrativ medarbejder i Teknik & Miljø) 

Siden sidst/aktuelle emner

Udlejningsmæssigt er nybyggerierne fint udlejet.

Der er lige nu 1 bolig ledig på Torps Alle.

På Allégade er 3 ud af 20 boliger udlejet på nuværende tidspunkt. Boligerne var klar til indflytning i november 2023. Bovia oplever at der ofte går to år før der er en stabilitet, og er derfor optimistiske. Det er både interne beboere og nye beboere der er kommet til i de nye boliger.

Der er startet en god dialog med Vejen Boligforening omkring et strategisk samarbejde blandt andet ved at lave fælles kurser og fælles boligpolitik fx i forbindelse med genhusning ved større boligrenovering osv.

Sundhedsreform kommer til at fylde i fremtiden. Vejen Byggeselskab spekulerer på om der på sigt skal laves nogle afdelinger hvor der fx er tilkoblet sundhedspersonale. Det kan være fælleshuse hvor fx sundhedspersonale, dagplejer osv. kan mødes evt. en mellemstation fra man kommer fra sygehuset inden man er klar til at komme hjem i eget hjem eller lignende. Boligselskabernes landsforenings direktør vil gerne komme og fortælle om det politiske hvis Vejen Kommune ønsker at vide mere om hvad det er der fylder hos Bovia lige nu. Vejen Kommune vender tilbage om det har interesse. 

Der er sat varmepumper op i stedet for gas i Andst, hvor der var økonomisk støtte fra hovedforeningen.

Dalgårdsvej er kommet over på fjernvarme.

Gennemgang af styringsrapport

Økonomiske tilsyn

  • Nogle afdelinger er udfordret på baggrund af finansieringsmodellen pga. indexlån som er blevet lavet i 80’erne eller 90’erne. Nettokapital udgifterne kommer til at fylde meget i regnskaberne hvilket også betyder at der ikke er mange pengene til henlæggelser, da huslejen i forvejen er udfordret.
  • Det er svært at finde andre finansieringsmuligheder, men det er noget som BL arbejder med. Indexlånet er noget man hænger på i alt evighed.    
  • Boligselskabet synes det er svært at komme med en forklaring på de røde tal i rapporten, da det ikke er nemt at vide præcis hvad der bliver målt på og hvem der bliver sammenlignet med, og det er ikke altid at de er enige i at tallene bør være røde.
  • Seneste regnskabsgennemgang (2022), har ikke givet anledning til væsentlige kommentarer. LBF har også været igennem Årsregnskabet, hvor de havde lidt kommentarer til konkrete regnskabsposter.
  • Revisionsprotokollen indeholder ikke anbefalinger eller lignende.
  • Vejen Byggeselskab har indført et nyt system som effektiviserer driften. Der kigges meget på indkøb, på at effektivisere og samtidig give en bedre service. Malerarbejde, rengøring og gulvafslibning er i udbud hvert 2. år.
  • Det er bestyrelsen der har det overordnerede ansvar for fx henlæggelser. Der er et godt samarbejde med bestyrelserne. Der er fin udskiftning i bestyrelserne, hvilket Bovia ser positivt på

Status på boligforeningernes arbejde og udfordringer

  • Det er vigtigt at der fortsat er variation i lejlighederne. Der skal både være billigere og lidt dyrere husleje. Beboerdemokratiet er med til at bestemme om de fx vil have nye vinduer i. Fremover kan det være en idé at vurdere hvilke beslutninger som beboerdemokratiet skal være en del af. 

Boligsociale forhold

Vejen Kommune ønsker at indgå dialog med Vejen Byggeselskab med henblik på en drøftelse af mulighederne for at blive informeret, når den (3. rykker) sidste rykker sendes ud til beboere som ikke betaler deres husleje. I den forbindelse har Vejen Kommune tid til at afdække, hvorvidt det er muligt at tilbyde borgeren hjælp, inden kravet oversendes til fogeden og dermed bliver sat ud af boligen. Der pågår p.t. et internt arbejde i kommunen hvor vi undersøger, hvordan vi internt kan strømline og målrette vores indsats så den har en mere forbyggende karakter. Målet er således at antallet af udsættelser ved fogeden bliver minimeret betragteligt. Hvilket i sidste ende vil tilgodese borgerne, kommunen og de respektive boligforeninger.

Når Vejen Kommune har afklaret de interne muligheder, så vil de kontakte de enkelte boligforeninger og lave en plan for det fremtidige samarbejde.

Fremtidsplaner for foreningen, herunder evt. byggeprojekter.

Vejen Kommune forventer ikke at igangsætte nye boligprojekter inden for de næste 2-3 år, da der ikke er budgetteret med det. Derudover ønsker Vejen Kommune også at vente på at se behovet, da der er bygget rigtig mange nye boliger de sidste år.

Vejen Kommune har fået brev fra Landsbyforeningen vedr. Askevej, afdeling 7. Vejen Byggeselskab afventer Landsbyforeningens melding om hvordan en større renovering kan finansieres.

Der ønskes på sigt et nyt sted til administrationen, fælleshus m.m., det kunne evt. være i forbindelse med et nybyggeri. Der er ikke noget konkret forslag til placering. 

Eventuelt

Vejen Byggeselskab roser samarbejdet med Vejen Kommune.

Jens Josephsen

Teknik & Miljø

Ring til os

Bemærk

Når du sender Digital Post til os, bliver du bedt om at bruge MitID. På den måde bliver beskeden sendt sikkert, og du kan skrive dine personlige oplysninger, f.eks. dit CPR-nummer.

Denne side er printet den 22-11-2024 17.52

Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.

Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.

Hold dig opdateret om Vejen Kommune

Vejen Kommune
Rådhuspassagen 3
6600 Vejen


CVR-nummer 29189838

Genveje