Styringsdialogmøde Sct. Georg Parken den 19. februar 2024
Tilstede:
Karin Stenum (Chefkonsulent, Selskabsansvarlig) fra Boligkontoret Danmark og Ole Kyvsgaard (formand) for Sct. Georg Parken
Jens Josephsen (leder fra Erhverv & Plan), Tommi Andersen (leder fra Regnskab) og referent Camilla Sindberg Nielsen (administrativ medarbejder i Teknik & Miljø)
Siden sidst/aktuelle emner
Sct. Georg Parkens bestyrelse står selv for ventelisten, GDPR med mere, det er en stor opgave. Alle beboer er over 80 år, derfor er det sværere at få nogen til at stille op i bestyrelsen.
Kravet for at bo i Sct. Georgs parken er at man er minimum 50 år og ikke har hjemmeboende børn. Der er flere år imellem at der kommer en ledig lejlighed til udlejning.
Sct. Georg Parken vil gerne have flere på ventelisten. Derfor er der lavet nogle nye tiltag. Der er lavet en hjemmeside for at markedsføre stedet bedre, Sct. Georg Parken slår sig godt på fællesskabet og har mange sociale arrangementer, banko, busture osv. Derudover har der været holdt åbent hus og det er noget der vil blive gentaget.
Til generalforsamlingerne er der er stort fremmøde af beboere.
Sct. Georg Parken har ansat ny vicevært, som kommer med mange gode input.
Beboerne har ind til videre ikke ønsker om ladestandere til biler, men det er noget bestyrelsen er opmærksomme på i fremtiden. Der er etableret offentlige ladestandere på Bryggerpladsen, som Sct. Georg Parken ligger på begge sider af.
Gennemgang af styringsrapport
Økonomiske tilsyn
- Det økonomiske tilsyn ser fint ud
- Når der er udflytninger, bliver der fremover skiftet køkkener og der bliver kigget på, om der er andet der trænger til at blive skiftet. Dette betyder at huslejen stiger.
- Alle beboere har fået tilbud om at få skiftet køkken, men kun en enkelt har takket ja.
- Sct. Georg Parken har fokus på hvor der kan spares. Der er for eksempel skiftet til led pærer for at spare på strømmen.
Status på boligforeningernes arbejde og udfordringer
- Huslejen vil på sigt stige en lille smugle for alle beboere, for at sikre økonomien, da der fremover vil komme flere udgifter til renovering.
Boligsociale forhold
Sct. Georg Parken har generelt ingen problemer med boligsociale forhold. Drøftet kommunens rolle i konkrete sager.
Vejen Kommune ønsker at indgå dialog med Sct. Georg Parken med henblik på en drøftelse af mulighederne for at blive informeret, når den (3. rykker) sidste rykker sendes ud til beboere som ikke betaler deres husleje. I den forbindelse har Vejen Kommune tid til at afdække, hvorvidt det er muligt at tilbyde borgeren hjælp, inden kravet oversendes til fogeden og dermed bliver sat ud af boligen. Der pågår p.t. et internt arbejde i kommunen hvor vi undersøger, hvordan vi internt kan strømline og målrette vores indsats så den har en mere forbyggende karakter. Målet er således at antallet af udsættelser ved fogeden bliver minimeret betragteligt. Hvilket i sidste ende vil tilgodese borgerne, kommunen og de respektive boligforeninger.
Når Vejen Kommune har afklaret de interne muligheder, så vil de kontakte de enkelte boligforeninger og lave en plan for det fremtidige samarbejde.
Fremtidsplaner for foreningen, herunder evt. byggeprojekter.
Sct. Georg Parken har ingen planer om at udvide, da det ikke er muligt pladsmæssigt. Hvis der en gang skal udvides, skal det være en ny afdeling.
Vejen Kommune oplyser af der ikke er afsat budget til at sætte nye boligprojekter i gang i løbet af de næste år. Der bliver bygget mange private boliger og derfor er det også nødvendigt at se tiden an for hvad der er behov for.
Eventuelt
Der vil fremover blive indkaldt til 2 årlige møder.
Jens Josephsen
Teknik & Miljø
Ring til os
Bemærk
Når du sender Digital Post til os, bliver du bedt om at bruge MitID. På den måde bliver beskeden sendt sikkert, og du kan skrive dine personlige oplysninger, f.eks. dit CPR-nummer.Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.
Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.