Kropsbårne hjælpemidler
Du eller dit barn med et varigt fysisk eller psykisk handicap kan blive aflastet i hverdagen med hjælpemidler.
Der findes mere end 60.000 forskellige typer hjælpemidler. Det kan være kropsbårne hjælpemidler som brokbind, støttekorset, diabetiker- og stomihjælpemidler m.m.
Kommunen skal yde støtte til et hjælpemiddel, hvis hjælpemidlet i væsentlig grad:
- kan afhjælpe de varige følger af din nedsatte funktionsevne
- kan lette dagligdagen i dit hjem
Du skal søge kommunen og afvente afgørelse, inden du køber, og du kan få støtte til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel. Ønsker du et dyrere hjælpemiddel, skal du selv betale den ekstra udgift.
Du skal ikke betale for at låne hjælpemidlet af kommunen. Din egen økonomi har ikke indflydelse på, om du kan få hjælpemidler, eller hvor meget du kan få i tilskud.
Læs mere om personlige hjælpemidler
Har du behov for hjælpemidler til dit privatliv, eller som du skal bruge både i privatlivet og på arbejdspladsen, skal du søge hos kommunen.
De oplysninger, du giver i din ansøgning, bliver brugt af kommunen til at afgøre din sag.
Obligatorisk selvbetjening
Du skal bruge den digitale selvbetjening, når du søger om et hjælpemiddel.
Kommunen kan hjælpe dig med computer og rådgivning til at betjene dig selv digitalt. Når særlige forhold gør, at du ikke kan søge digitalt, skal du kontakte kommunen. Det kan eksempelvis være sprogvanskeligheder, handicap og manglende digitale kompetencer.
Ansøger du som partsrepræsentant på vegne af en anden, og kan du ikke bruge den digitale selvbetjening, skal du kontakte kommunen.
Du skal forklare, hvordan hjælpemidlet kan kompensere for din eller dit barns nedsatte funktionsevne. Hvis det er første gang, du søger, eller din funktionsevne har ændret sig, skal kommunen have aktuelle oplysninger fra sygehuset eller din læge.
Hver enkelt kommune har selvstændigt fastlagt de tilbud, der er til rådighed for borgerne i kommunen. Det kaldes kommunens serviceniveau. I praksis betyder det, at ydelser og tilbud varierer fra kommune til kommune.
Sektoransvar
Som grundregel er det den sektor, som har ansvaret for en ydelse, der også har ansvaret for at ydelsen er tilgængelig for borgere med nedsat funktionsevne. Det kaldes sektoransvarlighedsprincippet.
Skal du bruge hjælpemidler på dit uddannelsessted, skal du kontakte uddannelsesstedet. Gerne i god tid inden skoleåret begynder, eller det er semesterstart.
Kontakt jobcentret, hvis du skal bruge hjælpemidler på din arbejdsplads.
Skrevet af Social- og Boligministeriet
Får du bevilget et kropsbåret hjælpemiddel, har du frit leverandørvalg. Du skal dog være opmærksom på, at Vejen Kommune kan have indgået en leverandøraftale på det enkelte hjælpemiddel. Vejen Kommune kan kun refundere det beløb, som kommunen kunne have købt hjælpemidlet til ved vores leverandør. Det betyder, at vælger du en anden leverandør, kan der blive en egenbetaling.
Hvis der er indgået leverandøraftale på det ansøgte hjælpemiddel, vil det fremgå af den skriftlige bevilling.
Der kan som hovedregel ikke ydes støtte til hjælpemidler, du selv har anskaffet, inden du har fået en bevilling fra Vejen Kommune.
Nuværende leverandøraftaler
Ortopædisk fodtøj og fodindlæg:
Sahva
Skoforhøjelse:
Skoringen, 6600 Vejen
Brystproteser:
Sahva
Kompressionsstrømper:
Sahva
Parykker:
Fru Hansen, Slotsallé 3, 6000 Kolding
Testmaterialer i forbindelse med diabetes:
OneMed, P. O. Pedersens Vej 16, 8200 Aarhus N, tlf. 87 42 56 99
Optiske synshjælpemidler:
(ved medicinsk defineret varig øjenlidelse): Profil Optik
Høretekniske hjælpemidler:
Tonax
Nærmere information om leverandøraftalerne fremgår af den skriftlige bevilling.
Lovgrundlag - hjælpemidler
Personlige hjælpemidler
Ældre & Rehabilitering
Bemærk
Når du sender Digital Post til os, bliver du bedt om at bruge MitID. På den måde bliver beskeden sendt sikkert, og du kan skrive dine personlige oplysninger, f.eks. dit CPR-nummer.Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.
Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.